ЮККА ЛІКІТАЛО, генеральний секретар Eucolait: Вплив коронавірусу на молочну галузь виявився сильнішим, ніж очікувалося

Коронавірус продовжує справляти  значний вплив на всі галузі економіки, в тому числі і на молочний сектор. Milknews поговорив з генеральним секретарем Асоціації молочних торговців Eucolait Юккою Лікітало про те, як пандемія позначиться на глобальній ситуації в секторі виробництва молока і молочних продуктів.

Ми говорили з вами півтора місяці тому. Чи змінилася ситуація в молочному секторі з тих пір?

Так, ситуація змінилася. Вплив коронавірусу на молочну галузь виявився сильнішим, ніж очікувалося спочатку. Попит на молочну продукцію в сегменті HoReCa виявився майже нульовим і не дивлячись на те, що продажі в ритейлі були вище нормальних значень, втрати відбити не вдалося. Для значної частки молочних продуктів саме сегмент громадського харчування був основним каналом збуту. Ця тенденція не обмежена якимось окремим ринком, це характерно для всього світу і багато в чому вплинуло на зниження експорту. Сьогодні немає ніяких ознак, що ситуація на ринку покращиться найближчим часом. Навіть якщо ресторани відкриють, їм доведеться скоротити кількість відвідувачів, щоб забезпечити потрібну дистанцію між ними. Крім того, багато споживачів просто не зможуть піти в кафе і ресторани через зниження доходів. Крім того, на ринку зберігаються проблеми з логістикою, так як контейнери для перевезень залишаються замкненими в Китаї. Молочної галузі гостро не вистачає контейнерів, особливо рефрижераторів. Ця ситуація спровокувала зростання цін на поставки і на контейнери і привела до затримок багатьох поставок. Всі ці фактори продовжать впливати на молочну галузь. Звичайно, це негайно позначиться і на секторі виробництва.

Чи будемо ми ще спостерігати ситуацію ажіотажного попиту на ринку?

Я думаю, що ажіотажного попиту більше не буде. Рівень продажів молочної продукції в ритейлі все ще вище середніх значень за рахунок того, що ніхто не ходить в кафе і ресторани. В Європі сегмент громадського харчування становив приблизно 20% від усього попиту на молочну продукцію. Саме за рахунок цього в квітні продажі в магазинах були на 15-20% вище, ніж зазвичай. Через падіння доходів населення ми також бачимо, що споживачі переключаються на більш базові продукти, при цьому сегмент сирів з більш високими цінами постраждав. І це тільки початок, наслідки зниження доходів будуть більш помітні в майбутньому.

Що впливає на ціни в більшій мірі – коронавірус чи сезонне зростання виробництва?

Більшою мірою тиск на ціни надає коронавірус. Ситуація збіглася з тим, що як раз зараз йде і сезонне зниження цін через зростання виробництва в Європі і США. У Європі ціни на сухе молоко і масло, у всякому разі, знижуються поступово, тиждень до тижня. На Великдень через невеликий приріст попиту ціни були більш стабільними, зараз вони йдуть на спад. Також ціни в Європі утримувало очікування учасників ринку оголошення Єврокомісією запланованої підтримки сектору. Як ви могли чути, Єврокомісія буде проводити інтервенції по сухому молоку, маслу і сиру. Крім того, фермери, які постраждали через кризу, отримають фінансову підтримку. Звичайно, ці заходи трохи допоможуть сектору, але вони недостатні для нинішньої ситуації.

Ви думаєте, що країни будуть сприяти зниженню виробництва молока фермерами?

Так, це вже відбувається. В Євросоюзі ці заходи будуть прийняті незабаром, і це будуть не субсидії. Виробники отримають можливість об’єднатися і разом знизити вироблення молока. У звичайний час таке рішення було б прирівняне до картельної змови. Плюс до всього, деякі переробні компанії запровадили спеціальні механізми, спрямовані на зниження виробниками виробництва молока. Вони встановлюють межу обсягів, за який вони будуть платити звичайну ціну, а за все що зверху виробник буде отримувати значно менше. Ми також бачимо багато ситуацій, коли фермери змушені виливати молоко. Більшою мірою це відбувається в США.

Чи призведе все це до глобального зниження рівня виробництва молока?

Так, зниження буде, але це не швидкий процес. У другому кварталі обсяги виробництва трохи знизяться по відношенню до показників минулого року, але в більшій мірі зниження буде помітно у другій половині року.

Чи можна очікувати, що Китай збільшить обсяги імпорту?

Рівень імпорту вже росте. Китай опублікував дані за березень, де ми бачимо, що показники зростають, але це все поставки за договорами, які були укладені ще до коронавірусу. Тому, можливо, ще якийсь час зниження по поставках не буде. Крім того, в Китаї покращується ситуація з логістикою, відкриваються ресторани. Однак за підсумками року цілком ймовірно, що рівень імпорту знизиться.

Коли можна очікувати нормалізації ситуації в галузі?

Я не знаю, ми не робимо прогнози, але це займе тривалий час, поки попит не повернеться до норми. Крім того, це залежить від обсягів виробництва, чи зможе сектор пристосуватися до поточного рівня попиту. На жаль, я думаю, що багатьом фермерам доведеться вийти з бізнесу. Я буду здивований, якщо ціни повернуться до нормальних значень в цьому році. До того ж, ціни ще не впали, в Європі вони ще на високому рівні, тому основне зниження ще попереду.

milknews.ru

Останні новини: