Молочний бізнес – 2021

XIII Всеукраїнська конференція з міжнародною участю

25 травня 2021

Парк готель Голосієво, Київ

Організатори: Інфагро, Спілка молочних підприємств України

 

Доповідачі конференції:

 

 

Тринадцята, тричі відкладена конференція МОЛОЧНИЙ БІЗНЕС, відбулася. Після її завершення вже можна сказати, що цю зустріч було потрібно провести навіть у тих складних умовах пандемії, в яких ми зараз живемо. Почуто чимало нового та висловлено багато цікавих думок.

У той же час, щорічне повторення деяких тез справляє враження, що для української молочної галузі є тези вічні, які повторюються з року в рік. Наприклад, «потрібно об’єднати  асоціації переробників в одну», «переробникам потрібно об’єднатися з виробниками молока», «нашій офіційній статистиці не можна довіряти». І якщо на останнє – офіційну молочну статистику – молочники навряд чи можуть впливати, то втілення ідей стосовно об’єднання цілковито в їхніх руках.

Можливо, об’єднання непростий процес і для його активізації та отримання результату потрібен час. Тригером могла би бути поява спільної загрози, яка просто примусить об’єднатися.

Про об’єднання розмови ведуться вже кілька років, тобто, час цілком достатній.  І загрозу галузі, здається, визнають вже всі, хто в ній працює. Активна участь у конференції, що проводять переробники, виробників молока та активне, відкрите і навіть бурхливе обговорення взаємно цікавих питань, можливо, є ознакою того, що від фази «висловлення глибокої стурбованості» тема об’єднання двох досі автономних молочних крил галузі, можливо, нарешті перейде у фазу активних дій. Причому як на рівні всіляких галузевих асоціацій, так і на бізнес рівні. Цікаво, де саме це відбудеться швидше.

Огляд стану молочної галузі України, традиційно представлений Вадимом Чагаровським, головою Спілки молочних підприємств України, ще раз підтвердив те, про що делегати знають із власного практичного досвіду роботи останнього часу: приводів для оптимізму малувато. Молока в країні з кожним роком виробляється все менше, молоко дороге і навіть настання сезону цього року не вплинуло на високу ціну закупівлі сировини. Причому більшість практиків бізнесу вважає, що така висока ціна – це перспектива найближчих років, бо причин для її зниження немає і найближчим часом вони навряд чи з’являться. Це означає, що найближчі роки будуть важими для галузі, як для виробників молока, так і для переробників.

14 підприємств Спілки докладають зусиль, які захистили б внутрішній ринок від засилля молочного імпорту. Ці спроби буде продовжено. Буде продовжено також кроки в напрямку об‘єднання молочних асоціацій і захисту вітчизняного виробника, на чому наголосив і Арсен Дідур, Спілка молочних підприємств України.

На фоні виступів Крістофа Лафужера, GIRA, який розповів про непогані перспективи світової молочної галузі і можливості для України, та Олексія Богданова, Міністерство сільського господарства та продовольства РБ, який поділився планами подальшого зростання молочної галузі Білорусі, перспективи України виглядають більш ніж скромно. У всякому разі в перспективі на найближчі кілька років.

Незважаючи на загальну песимістичну картину, виступи компаній на конференції доводять, що молочний бізнес так просто не здається. Юлія Демчик, Молокія, і Асель Сатенова, PepsiCo, з ентузіазмом розповідали про те, яких маркетингових заходів вони вживають у непрості часи пандемії і чого вдається досягти. Марина Костроміна, KANTAR Україна, яка блискуче вела панель, присвячену маркетингу, представила яскраву картину змін, які відбулися у поведінці покупців молочних продуктів, а Костянтин Гречина, ФСС Україна, про нові можливості для HoReCa у сучасних умовах торгівлі продуктами.

Відбуваються позитивні зміни і в секторі виробництва молока. Багато цікавого дізналися делегати з виступу Ірини Висоцької, QFTP, і Владислави Магалецької, Держспоживслужба України. Очевидна тісна співпраця швейцарсько-української програми «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України», що впроваджується Дослідним інститутом органічного сільського господарства (FiBL, Швейцарія) у партнерстві із SAFOSO AG (Швейцарія) і Держспоживслужби України вже дає свої плоди і переробні підприємства України зможуть ними скористатися. Олена Дадус, Мінекономіки України, теж закликала до оптимізму і використання можливостей підтримки, які надає держава, і не вважати це неможливим через надто формалізовані процедури її отримання, про які згадували переробники.

Переробники молока розуміють, що стан галузі залежить найперше від достатнього обсягу якісного і доступного за ціною молока сировини. Максим Фастєєв, Інфагро, який модерував дискусію по якості сирого молока, дав глибокий аналіз економіки виробництва та поточного стану прибутковості переробки.

Дискусія, яка розгорнулася після цього та участь у ній делегатів показала, що питання це хвилює всіх. І те, як активно і доброзичливо, хоч інколи і дуже гаряче, відбувалася дискусія за участі представників виробників молока Ганни Лавренюк, АВМ, Ганни Біндрім, Молоко Вітчизни і переробників Олени Акулової, Лакталіс, Олександра Радченка, Куп’янський МКК, та багатьох інших учасників із залу, дає можливість стверджувати, що зближення виробників і переробників відбувається і, можливо, вже скоро ми побачимо перші об‘єднання.

Останні новини: