VIII Всеукраїнська конференція з міжнародною участю
26 листопада 2015 р
Прем’єр готель Русь, Київ, Україна
Організатори: Інфагро, Спілка молочних підприємств України
Доповідачі конференції:
26 листопада в Києві відбулася VIII Всеукраїнська конференція МОЛОЧНИЙ БІЗНЕС-2015. Насичена програма та склад виступаючих дозволили отримати повне уявлення про стан молочної галузі не тільки України, а й інших країн – Республіки Білорусь, РФ та Польщі. Представлені були також тенденції світового молочного ринку. У презентації Барбари Сівірської, аналітика IFCN, була наочно показана залежність цін на молоко в різних країнах від світової кон’юнктури і зроблено прогноз розвитку ситуації на світовому ринку в 2016 році. Для прогнозу використовувалися дані, які постійно збирає і аналізує IFCN. Особливо цікавими були висновки, що стосуються можливих перспектив України.
Вадим Чагаровський, голова Ради директорів Спілки молочних підприємств України, оцінюючи поточний стан української молочної галузі, нагадав про те, що в країні як і раніше залишається вагомою частка молока, виробленого в господарствах населення. Значною є і частка молокопродуктів власного виробництва. Зараз, в ситуації, коли йде стрімке зменшення поголів’я, населення скоротило поставки молока для переробки (у господарствах населення виробляється приблизно 5 млн т молока). Товарність молока в Україні зараз складає 40%. Як зазначив Вадим Чагаровський, в країні знову настає період дефіциту сирого молока. У своєму виступі він наголосив на важливості використання достовірної інформації при аналізі ситуації в галузі і складанні будь-яких планів і програм.
На позитиві було зосереджено виступ Дмитра Шульмейстера, директора Департаменту продовольства Мінагрополітики України. Він зазначив, що незважаючи на труднощі, позитивні результати все ж є: збільшується продуктивність корів, зростає обсяг виробництва якісного молока, диверсифікуються ринки експорту.
Делегати конференції з цікавістю слухали презентацію Михайла Міщенка, головного редактора TheDairyNews, який показав взаємозв’язок скорочення імпорту і споживання з рівнем самозабезпечення молокопродуктами в РФ. Проблеми з достовірністю показників галузі в РФ також є: при заявлених 32 млн т виробленого молока, за словами доповідача, реально є 16. Екскурс в далеке минуле, наведений в його виступі, показав, що зараз Росія виробляє молока стільки ж, скільки в 1913 році. Але умови для розвитку галузі створені, великі сільгосппідприємства, які інвестували в будівництво великих ферм, отримали відшкодування частини витрат від держави. У цілому, споживання молокопродуктів в країні падає через погіршення купівельної спроможності населення, а також через засилля фальсифікату. Маючи скромні доходи, люди не хочуть витрачати гроші на підозрілий за якістю товар і скорочують покупки також і з цієї причини. Що стосується відновлення нормальної торгівлі з Україною, Михайло Міщенко був песимістичний. Він порадив українським молочникам не розраховувати на швидке відновлення торгівлі з РФ і розвивати внутрішній ринок споживання, а також обмежувати розвиток великих транснаціональних компаній в країні.
Оптимістичним був виступ Олексія Богданова, начальника Головного управління ЗЕС Міністерства сільського господарства і продовольства Республіки Білорусь, який розповів про стан галузі в Білорусі і заходи, що вживаються урядом для підтримки галузі. При середньодушовому споживанні молокопродуктів в Україні 223 кг, а в РФ 111 кг за словами доповідача з Росії (156 кг за даними ММФ 2014 року), Білорусь на цьому тлі виглядає чудово: 253 кг / особу / рік, при цьому рівень самозабезпечення молоком в країні складає 212 %. Товарність молока висока, 90%, посилюються вимоги до його якості, ведеться активна робота з диверсифікації експорту.
Павел Зареба (ARR, Польща), розповів про той шлях, який вже пройшла польська молочна галузь після приєднання країни до ЄС. Він розповів про структуру галузі в своїй країні, зазначивши, що приєднання до ЄС позитивно вплинуло на агросектор в цілому, в тому числі і на розвиток виробництва молока. Крім модернізації технологій, у молочній галузі підвищилася зайнятість, зріс експорт. Павло Зареба заявив, що Україна обов’язково повинна скористатися вигодами від вступу в силу Угоди про вільну торгівлю, і підкреслив, що Польща завжди готова підтримувати розвиток українського молочного сектора.
На конференції обговорювалися і все ті ж безнадійні питання підтримки молочного сектора державою, про яку молочники тепер кажуть коротко: розраховувати нема на що, підтримки не буде. А представник банку Креді Агріколь, Жан-Жак Ерве, член Правління, радник з аграрних питань, розповів про ту можливу підтримку, не традиційно кредитну, а з використанням інших фінансових інструментів, яку можуть надавати галузі банки. При цьому він особливо підкреслив роль довіри між партнерами.
Леонід Козаченко, президент Української аграрної конфедерації, модеруючи другу сесію, говорив про те, що про молочну галузь згадують тільки напередодні чергових виборів, використовуючи популістські заяви про необхідність встановлення мінімальної закупівельної ціни на молоко і обіцянки державної підтримки у своїх виборчих кампаніях. Він закликав до більш активної участі громадських професійних об’єднань у вирішенні питань, що стосуються галузі. Поки що, сказав він, в органах влади зважають тільки на ЕBA і ACC, іншим об’єднанням складно домогтися зустрічі з керівництвом країни.
Що собою являє зараз, в умовах кризи, український покупець, які його можливості і реакція на зміну ціни молокопродуктів, а також як змінилася структура молочного ринку, розповіли представники великих дослідницьких компаній – TNS Ukraine (Марина Костроміна, провідний менеджер постійних та медіа досліджень) і Nielsen (Віталій Брик, директор стратегічного розвитку України, Білорусь).
Як може успішно розвиватися в умовах кризи компанія, що спеціалізується у виробництві сиру, розповів Олег Волошин, голова правління компанії Дубномолоко. А Олександр Дундал, директор «Дундал РХП», представив делегатам можливості компанії ARBAprocessing і Шварте Мілфор, яка тепер входить до її складу і яку він представляє в Україні. Компанія виробляє ємності протягом 70 років. Накопичений досвід і високотехнологічне виробництво дозволяють гарантувати високу надійність ємностей і супутніх механізмів, що можуть підтвердити багато українських компаній харчової галузі, які вже співпрацюють з компанією.
Дітер Мірбах, керівник DLG eV (Німеччина), поділився досвідом своєї країни в регулюванні взаємовідносин у ланцюжку виробництва і переробки молока, і потім делегати підійшли до обговорення найгострішого питання конференції – взаємовідносин виробників молока, переробників і торгівлі. Представники торгівлі, власне, не брали участі в сесії, хоча запрошення організаторів зустрітися з представниками галузі на конференції були тривалими і наполегливими. Їх відсутність на конференції теж в якійсь мірі можна вважати показником ставлення до проблеми і готовності до партнерства.
Як завжди емоційним був виступ Анатолія Клименка, власника великого молочного комплексу МПК Катеринославський, який відкрив дискусію. Він заявив про свою готовність обговорювати з переробниками питання ціни – ключового у відносинах – і логічно зауважив, що такі питання повинні вирішуватися групою великих гравців галузі, власників, які здатні захистити інтереси всієї галузі. Представник переробки, Олена Бідна, директор із закупівлі сировини компанії Люстдорф, навела приклади, які свідчать про те, що не всі постачальники молока дотримуються відкритих правил і є надійними партнерами, і тому переробникам доводиться працювати в умовах нестабільності поставок і невизначеності закупівельної ціни, яка залежить від багатьох чинників.
Андрій Ярмак, економіст FAO, і Ірина Кухтіна, директор із закупівель компанії Danone, говорили про різні види кооперативів – професійних (Ярмак) і сімейних (Кухтіна). Думки делегатів з приводу кооперативів, їх видів і ефективності, а також вертикальної інтеграції в молочному секторі були різними, але всі погодилися з тим, що законодавство, яке стосується кооперативів, в тому вигляді, в якому воно зараз існує, гальмує розвиток цієї форми організації виробництва.
Перегукувалася з темою схем фінансової підтримки, порушеної Жан-Жаком Ерве, і презентація Михайла Павличенка, координатора молочного напрямку проекту IFC ECA Agri Finance, який, як експерт молочного сектору, останнім часом багато працював з українськими банками і їх потенційними клієнтами – сільгосппідприємствами, допомагаючи їм краще розуміти одне одного і встановлювати партнерські відносини. У його презентації на конкретному прикладі були показані переваги деяких підходів до кредитування підприємств, що працюють в молочному секторі.
Підводячи підсумки сесії, Андрій Дикун, голова Всеукраїнської аграрної ради, виступив з гарячою промовою на захист великотоварного молочного виробництва, розвиток якого він вважає правильним шляхом для України. Крім того, продовживши тему лабораторного визначення якості молока, порушену раніше Анатолієм Клименко, він висловив стурбованість тим, що в країні недостатньо лабораторій, які могли б проводити по-справжньому незалежну оцінку якості молока. Це серйозна проблема, вирішення якої в якійсь мірі допомогло б врегулювати хоча б частину розбіжностей між виробниками і переробниками молока.
Загалом у багатьох виступах наголошувалося на цінності людей для досягнення успіху в молочному бізнесі, необхідності їх професіоналізму та відданості справі, а також наполегливості в подоланні труднощів. Не викликала сумнівів ідея необхідності співпраці виробників і переробників, одностайним було розчарування в тому, як ставиться держава до галузі і її потреб.
Загальна атмосфера була дуже дружньою і теплою. Представники понад 100 компаній з 12 країн світу були раді можливості зустрітися у професійному колі, де за 8 років щорічного проведення конференції МОЛОЧНИЙ БІЗНЕС багато хто став партнерами і просто друзями. Представникам молокопереробних підприємств, які завжди були основною аудиторією конференції МОЛОЧНИЙ БІЗНЕС, було приємно, що в цьому році до події виявили великий інтерес і представники великих господарств, виробників молока, які приїхали до Києва для участі в заході. Це можна розглядати як ще один, хоч і невеликий, крок до реального партнерства і взаєморозуміння між виробниками і переробниками молока.
Організатори дякують спонсорам конференції: компаніям Danone, ARBAprocessing, Elopak, Люстдорф, Креді Агріколь Банк і Дубномолоко (КОМО), а також прекрасним доповідачам, які зробили захід цікавим. Організатори також висловлюють щиру подяку делегатам за їх активну участь і ідеї, висловлені в ході роботи форуму.