ЮККА ЛІКІТАЛО, Генеральний секретар Eucolait: про деякі нові тенденції у світовій торгівлі молочними продуктами

У своїй презентації на конференції МОЛОЧНИЙ БІЗНЕС-2018 у Києві 15 листопада Юкка Лікітало представив широку картину світової торгівлі молочними продуктами та загальних тенденцій ринку. Нижче – деякі дані з його презентації.

Я хотів би звернути вашу увагу на сухе молоко з рослинним жиром. Це зараз швидко зростаючий сегмент ринку. Консалтингове агентство GIRA оцінює загальний обсяг ринку цього продукту приблизно в 600 тис. тонн.

Основний ринок для сухого молока з рослинним жиром – Західна Африка. Однією з причин того, чому молочний порошок з рослинним жиром настільки успішний, є його тривалий термін зберігання. Його можна зберігати довше навіть якщо немає можливості суворого контролю температури. Також його термін придатності більше, ніж термін придатності незбираного сухого молока. Він дешевше, ніж СНМ і ідеально підходить для країн з жарким кліматом і обмеженою інфраструктурою холодильного ланцюга. Внутрішнє виробництво в цих країнах, наприклад в Сенегалі, зростає, але воно не може задовольнити попит. Крім того, в таких країнах як Сенегал переробляється лише невелика частка молока, близько 10%, а сире молоко не можна перевозити на великі відстані.

Іншим фактором, який сприяє торгівлі сухим порошком з рослинними жирами, є низькі ввізні мита. У більшості випадків вони складають близько 5-10% в цьому регіоні. Всі ці фактори сприяють зростанню цього сегменту ринку.

Ще одна тенденція, яка, як я вважаю, в основному є проблемою для Західної Європи і Північної Америки: досить сильне збільшення продажів альтернативних молочних продуктів, головним чином, напоїв з рослинної сировини. Зростання цього сегменту значне, але обсяги залишаються невеликими. Варто врахувати цю тенденцію. В ЄС близько 3% ринку свіжого молока і в США, можливо, більше, 6%, займають альтернативні продукти на рослинній сировині. У Європі ми спостерігаємо зниження споживання питного молока, яке відбувається не тільки через зростаючий  ринок альтернативних молочних продуктів, а й тому, що люди просто п’ють менше молока і в той же час споживають більше інших молочних продуктів.

Чому хтось вибирає дієту без молочних продуктів? Деякі люди вважають, що альтернативні молочні продукти просто кращі, вважають їх більш здоровими. Все більше і більше людей стають веганами. У США їх число оцінюється зараз у 1% населення, ймовірно, їх частка в ЄС аналогічна. Так що зростає число людей, які не їдять ніяких продуктів тваринного походження.

Але я думаю, що на ринку альтернативних молочних продуктів також є проблеми, тому що в їх виробництві потрібно добиватися смаку молока, і вони менш поживні. Це продукти з високим ступенем переробки і потребують введення великої  кількості добавок. Вони коштують дорожче, ніж звичайні молочні продукти і зазнають сильної конкуренції з боку певних категорій молочних продуктів, які добре сприймаються споживачем, таких як органічні або молочні продукти без ГМО.

В ЄС люди також висловлюють безліч побоювань з приводу благополуччя тварин і того, як виробляються харчові інгредієнти – сильні вимоги щодо відсутності ГМО в продуктах. Перевага віддається пасовищному молоку. Ринок органічних молочних продуктів також швидко зростає в деяких країнах ЄС, як і попит на «місцеві» продукти.

Останні новини: