Світова молочна промисловість переформатовується, про що свідчить хвиля угод про консолідацію, викликана низькими цінами на молоко і зростаючим попитом на такі продукти, як йогурт та продукти дитячого харчування в країнах Азії і на Близькому Сході.
Ціни на молоко і масло різко знижувалися протягом більш ніж двох років внаслідок глобального перевиробництва і спустошували кишені фермерів і переробників, підштовхуючи багатьох до консолідації в пошуках економії.
На противагу цьому, компанії, що виробляли продукти з доданою вартістю, такі як йогурт, вершковий сир та дитячі суміші, “товстішали” і ставали привабливими об’єктами для продовольчих транснаціональних корпорацій і приватних інвесторів.
Заговорили про потенційні угоди в Сполучених Штатах, наприклад, за участю компаній, подібних WhiteWave Foods, яка випускає молочні продукти преміум класу та альтернативні – такі, як соєве молоко, а також виробника грецького йогурту Chobani, які відмовилися від кількох претендентів, включаючи PepsiCo, які пропонували угоди.
Але найбільша активність по злиттям та поглинанням розгорнулася на ринках, що розвиваються: в Азії, на Близькому Сході і в Східній Європі, де росте середній клас, що стимулює попит на дорогі молочні продукти і де найкращі перспективи зростання ринку.
Молочна промисловість є “одним з найбільш привабливих ринків з довгострокової точки зору, з точки зору споживання на душу населення”, говорить аналітик Wells Fargo Джон Баумгартнер.
Хоча з 2010 року у світовій молочній промисловості було укладено 876 угод на загальну суму $ 57300000000, за даними Thomson Reuters, цей сектор все ще суттєво фрагментований і має перспективи для подальшої консолідації.
У першу п’ятірку гравців світового молочного ринку входять французькі Danone і Lactalis, швейцарська Nestle, китайська Mengniu Dairy і Yili Industrial Group (Внутрішня Монголія). Минулого року на них припадало тільки 18 відсотків роздрібного ринку по всіх молочних продуктах на суму 446 мільярдів доларів (дані Euromonitor International).
Найкрупнішими угодами в секторі стали $12 млрд покупка компанією Nestle бізнесу дитячого харчування компанії Pfizer і спроби Лакталіс контролювати італійського конкурента Parmalat. Але більшість угод було поглинанням дрібних компаній.
Виробників видавлюють з ринку
У порівнянні з 2013 роком на світових товарних ринках ціни на молочні продукти впали приблизно в два рази. Тільки в минулому році вони впали на чверть, про що свідчить Молочний Індекс FAO UN, який враховує ціни на молоко, масло і сир.
Це сприяло консолідації компаній: минулого місяця мексиканська Grupo Lala погодилася придбати частину активів американської Laguna Dairy, тоді як італійський Parmalat у 2014 році купив 11 молочних заводів BRF в Бразилії.
Аналітики говорять, що минулого року новозеландська a2 Milk відхилила спільну пропозицію про поглинання Freedom Foods і Dean Foods, але все ще залишається можливою мішенню.
Грант Торнтон, фінансовий консультант у галузі харчової індустрії, сказав: “Тиск на ціну молока величезний… завжди є прагнення до підвищення ефективності, і частково цього можна досягти за рахунок консолідації та скорочення витрат там, де це можливо.
Низькі ціни спонукали деякі великі компанії, такі як австралійська Murrey Goulburn та ірландська Glanbia, провести диверсифікацію деяких продуктів, таких як йогурти та молочні спортивні напої.
Компанії, що виробляють високомаржинальні молочні продукти, особливо дитячі суміші та вершковий сир, все частіше стають ціллю для поглинання, особливо на ринках, що розвиваються.
Минулого місяця агентство Reuters вже повідомляло про те, що приватна інвестиційна компанія KKR претендувала на контрольний пакет акцій в Саудівському молочному гіганті Almarai, Абу-Дабі, одному з найбільших виробників продуктів харчування і молочних продуктів в Об’єднаних Арабських Еміратах.
Минулого року данська Arla Foods домовилася про створення спільного підприємства з єгипетським виробником пастеризованого молока і йогуртів Juhayna, через якого вона матиме доступ до місцевого ринку. Компанія повідомила агентству Reuters, що вона зміщує фокус угод злиттів та поглинань на ринки за межами ЄС, в тому числі ринки Близького Сходу, Китаю і Африки.
Новозеландська Fonterra також створила спільне підприємство з китайською Beingmate, що буде випускати дитяче харчування для китайських споживачів.
Азійські компанії розширюють ринки збуту
У той же час китайські компанії, шукаючи шляхів розвитку свого зростаючого внутрішнього ринку, а також розширення експортної торгівлі, розглядають можливості угод в Новій Зеландії та Австралії – двох найбільших в світі молочних експортерів – як для цілей поставок, так і для запровадження нових технологій.
Fuyuan Farming, Внутрішня Монголія, одне з найбільших фермерських підприємств Китаю, минулого місяця погодилося купити 79-процентну частку в австралійській Burra Foods за 300 мільйонів австралійських доларів.
“В основі цього поглинання – прагнення використати Австралію, щоб потрапити на ринки Азії,” – сказав у Мельбурні молочний аналітик Rabobank Майкл Харві.
Китайська Bright Dairy&Food має 40-відсоткову частку в новозеландській Synlait Milk, а Shanghai Pengxin продовжує розширюватися в Новій Зеландії після покупки 16 молочних ферм в 2011 році.
Деякі азійські компанії також користуються ембарго Москви на імпорт продовольства з Заходу – відповідь на санкції в зв’язку з кризою в Україні – і вкладають гроші в Росію.
В’єтнамський виробник молочної продукції, TH Group тільки почав роботу на молочному об’єкті під Москвою в рамках 10-річного проекту вартістю 2,7 млрд доларів, у той час як Російський державний фонд прямих інвестицій будує молочний комплекс вартістю $ 1 млрд з партнерами з Таїланду і Китаю.
Аналітики і банкіри очікують, що потік консолідаційних угод в молочній галузі буде активним і у найближчі роки, по мірі розвитку ринку та зростання добробуту споживачів.
- 876 консолідаційних угод укладено з 2010 року, але молочний сектор все одно ще фрагментований
- Виробники і фермери витісняються з ринку із-за низьких цін
- Міжнародні компанії розширюють вплив на ринки, що розвиваються
Автори: Martinne Geller and Colin Packham