Тренд цінового зростання на світовому ринку дуже швидко підхопили українські молочники. Складається враження, що світові ринки скоро не будуть встигати за українським. Це нездорова ситуація. – ІНФАГРО
Можна зрозуміти бажання заробити після дворічного спаду, але потрібно тверезо оцінювати купівельну спроможність споживача. Можна кивати на світову кон’юнктуру, але все ж наближається осінь і надлишків молока для експорту стає все менше.
У міжсезоння до 90% молока доведеться продавати на внутрішньому ринку, а вітчизняний покупець, здається, не готовий платити за молокопродукти на чверть більше. Саме на стільки сільгоспвиробники мають намір восени підвищити відпускні ціни на молоко.
Подорожчає сировина – доведеться переробникам збільшити відпускні ціни на готову продукцію. І тут тільки «голосування гаманцем» українців може протверезити молочників, що увійшли у раж. Продажі молокопродуктів можуть помітно знизитися, і не факт також, що продукція з дуже дорогого молока буде знаходити належний попит на зовнішніх ринках. Тим більше з експортом проблеми в Україні не вирішені. Втрату російського ринку не в змозі компенсувати ні нові зони вільної торгівлі, ні відкриття якихось нових країн для реалізації товарів.
Все більше підприємств отримують дозвіл для експорту в ЄС, до кінця року таке право матимуть вже два десятки заводів. Але це все теорія. На сьогоднішній день лише Молочний Альянс почав поставки молокопродуктів в Європу, в невеликих обсягах. Для цієї компанії така торгівля, скоріше, не бізнес, а піар-акція для просування продукції в Азію та Африку.
Чиновники недавно відрапортували про швидке відкриття для України втраченого (майже десять років тому) японського ринку: «З осені 2017 року очікується відкриття ринку Японії для молочної продукції українського виробництва – скасування карантинних заходів на молочну продукцію».
За великим рахунком, і зараз українські підприємства можуть постачати певну продукцію в цю країну (тобто, є поточні контракти по сухому молоку). Навіть в минулому році експортувалася суха сироватка, але, як виявилося, українські оператори далеко не завжди можуть забезпечити якість, необхідну японським імпортерам. Тому розраховувати на великі поставки молокопродуктів в цю країну не варто.
Але все ж таки на зростаючому ринку західні трейдери стали більш поступливими в переговорах з українськими експортерами як за цінами, так і за обсягами.
Тут би було чим торгувати, а то сільгоспвиробники лякають істотним скороченням поголів’я корів через цілу низку проблем, і , в першу чергу, через небажання уряду зберегти для них пільгову схему оподаткування по ПДВ. Раніше були заяви перших осіб уряду про те, що є домовленість про позитивне вирішення питання, а зараз є певні сумніви, тому аграрії готуються до масових осінніх акцій протесту.
ІНФАГРО