В Інфагро ми аналізуємо середні гуртові ціни для дистриб’юторів та ритейлу на головні позиції свіжої молочної категорії (молоко, сметана, сир свіжий/творог) через відповідний індекс для категорії. Порівнюючи динаміку вартості готової молочної продукції та споживчої інфляції, можна зробити висновки, наскільки ціна молочки була більш чи менш привабливою у порівнянні з середніми споживчими витратами.
Так, разом з початком повномасштабної військової агресії рф, річна інфляція в Україні (і не тільки) зростала високими темпами і стабілізувалася тільки в останні місяці. Зміна індексу гуртових цін свіжої молочної категорії у цей же період була досить помірною, що дозволило зберегти хороший потенціал продажу молочних товарів на споживчому ринку України. Іншими словами, порівняно наприклад з м’ясом та яйцями, молочна продукція останні роки була більш доступною для українських споживачів.
Проте, вже за підсумками минулого місяця бачимо, що ситуація кардинально змінюється. У той час, коли загальна річна споживча інфляція в листопаді досягла майже 5% до листопаду минулого року, гуртова вартість свіжої молочної категорії є на 7% вищою проти листопаду минулого року (офіційна інфляція молока в ритейлі знаходиться на позначці майже 10% до відповідного місяця минулого року).
Враховуючи те, що ріст вартості сирого молока зараз випереджає минулий рік на 20%, подальше здорожчання кінцевих молочних продуктів є неминучим. Таким чином, вже найближчими місяцями наш індекс досягне та, вірогідно, перетне позначку в 10 відсоткових пунктів. У 2024 році ми можемо повернутись до ситуації 2020 року, коли темпи здорожчання молочної полиці були суттєво вищими за темпи загальної інфляції (на графіку). Цей фактор, у тому числі, знижував потенціал вітчизняних компаній та прискорював збільшення обсягів імпорту сировинних та готових молочних товарів в Україну.
Відповідно до цієї інформації, в прогнозах на 2024 рік ми закладаємо збільшення обсягів імпорту молочної продукції та фінансові обмеження для зростання споживчого попиту.