РОЛАНД СОССНА, редактор International Dairy Magazine: Стратегії розвитку молочного бізнесу мають бути переформульовані

Молочний бізнес зазнає змін. З огляду на дефіцит молока майже в усьому світі, «дешеві» молочні продукти більше неможливі, вони не будуть доступними в осяжному майбутньому.  Продукція з традиційно низькою доданою вартістю буде зникати з портфелів, тим більше, з амортизацією виробничих  фондів.  Впливати буде і швидке зростання витрат.  Швидке зростання витрат створить умови для посилення співпраці між молокозаводами, тому що ніхто більше не зможе дозволити собі неефективно використовувати потужності, зважаючи на існуючий рівень цін на молоко.  Також молокопереробники будуть вибирати – чи виробляти їм продукти для роздрібної торгівлі, чи інгредієнти для переробників на світовому ринку.  Звичайно, відомі компанії не захочуть відмовлятися від позиції на ринку, яку вони завойовували протягом багатьох років, але їм також доведеться подумати про те, чи справді постійний продаж усупереч тиску цін з боку роздрібних торговців є розумним способом ведення бізнесу.

Молоко цілком може залишитися доступним, але лише якщо виробники будуть дотримуватися черговості виробництва.  Ймовірно, для цього знадобляться нові моделі контрактів і більше прозорості, навіть якщо буде чинитися тиск на маржу.  Зважаючи на глобальний дефіцит зерна тощо, багато фермерів (залежно від регіону) фактично отримали свободу переорієнтувати своє виробництво.  Забезпеченість сировиною є безумовно головним питанням цього часу, таким же важливим, як питання забезпеченості молокозаводів кваліфікованим персоналом.

До цього часу експорт до країн третього світу був виходом у разі появи надлишків сировини в ЄС та США.  Однак у довгостроковій перспективі в Європі цього більше не буде.  Тенденційне зниження або стагнація виробництва молока в основних регіонах поставок на світовий ринок вплине на доступність обсягів молока для експорту.  Голландський аналітик Ерік Айгерсма із Strategic Analysis Services прогнозує, що у 2030 році попит на сире молоко на світовому ринку складе 88 мільйонів тонн, а доступність лише 59 мільйонів тонн, що на 15 мільйонів тонн менше, ніж зараз.  Невідомо, як можна закрити дефіцит у 30 мільйонів тонн.

Насправді, розрив може збільшитися ще більше, якщо західні країни вирішать дотримуватися ще більшого захисту клімату та значно зменшити виробництво.  У будь-якому разі в цьому сценарії програють ті регіони, які гостро залежать від імпорту молока та продуктів харчування.

Загалом, керівникам молочних заводів доведеться переформулювати свої стратегії або взагалі переглянути їх.  Враховуючи складність ринкових параметрів і факторів, що впливають на молочний бізнес, це непросте завдання.

International Dairy Magazine,#5-6 2022 

Останні новини: