Польська компанія Lactex є одним з найбільших і найстаріших (30 років на ринку) експортерів молочної продукції в Польщі. Щорічно Lactex експортує на європейські та азійські ринки понад 20 тис. т продукції, з яких 20-25% припадає на частку білоруських товарів. Глава Lactex Роберт Хмелевський розповів ПРОДУКТ.BY, як сьогодні виглядає ситуація з поставками молочної продукції в Китай.
– Представник однієї з компаній-експортерів розповідав мені в лютому, що в Китаї на той момент цікавилися виключно масками – як пережив Lactex цей час?
– Два місяці – січень, лютий – із замовниками в Китаї взагалі не було ніякого контакту. Китайці хотіли тільки маски. А сьогодні вже вони готові їх нам продавати.
– Ви сказали, що не було ніякого контакту – тобто ніхто не реагував на повідомлення, телефонні дзвінки?
– Все було закрито, всі сиділи по домівках, і, природно, ніхто не міг приймати ніяких рішень. У березні фірми в Китаї потихеньку почали працювати, але співробітник повинен надати документ, що пробув у двотижневому карантині – без цього допуск до роботи був неможливий.
– Як ви оцінюєте динаміку попиту на молочні продукти в Китаї до пандемії?
– Не можу дати однозначної відповіді. Присутні кілька факторів – ціни, торговельна «війна» між США і Китаєм, курс долара. Взагалі, китайці дуже еластичні, вони не купують товар в одному місці: сьогодні купили в Білорусі, завтра – в Україні. Все залежить від ціни: хто запропонує кращу ціну. До «війни» з Штатами попит збільшувався, але потім почав зменшуватися. Весь 2019 був важким, тільки в кінці року ціни на молочні продукти почали зростати. Але пандемія все змінила – в січні-лютому замовлень взагалі не було.
– За різними оцінками, до пандемії білоруська молочна продукція грунтовно зміцнила свої позиції на молочному ринку – це так?
– Ми досить багато продаємо білоруських товарів. Але, не дивлячись на те, що білоруські молочні продукти оцінюються, як товари високої якості – більш високого, ніж українські – для китайців не має значення ні бренд, ні торгова марка. Важлива тільки ціна: якщо ціна товару вище на 10-15%, то вони куплять більш дешевий. У китайців немає сентиментів.
Але, взагалі нам дуже подобається працювати з білоруськими компаніями. Як правило, це солідні, серйозні фірми.
– Як виглядає ситуація з поставками в Китай сьогодні?
– Після двох місяців відсутності замовлень, сьогодні китайці починають відновлювати поставки. Питання в тому, як буде розвиватися пандемія в Європі. Уявіть, що буде, якщо хоч одна людина в молочній компанії заразиться вірусом? ..
– Компанія повинна бути закрита.
– Саме так. А що буде з цінами? Сьогодні ціни падають, і, до речі, в Польщі вони падають швидше, ніж в Білорусі. Наші компанії працювали ці два місяці на склад, і, звичайно, ціни почали падати.
Сьогодні величезні логістичні проблеми. Тому що кораблі, які перед початком епідемії поставляли продукцію, два місяці простояли в порту, і тільки зараз почали розвантажуватися. Тобто, в Європу кораблі не поверталися – сьогодні 50% всіх кораблів скупчилося в Китаї! І транспортні компанії в цій ситуації почали творити щось неймовірне з цінами – ціни за фрахт в березні виросли на 150%, в порівнянні з січнем! Ми вважаємо, що вони просто використовують цю ситуацію з метою заробити. І зовсім безсовісно заробляють! У січні відправка контейнера місткістю 25 т з порту в Гдині до китайського порту обходилася $ 450, сьогодні – $ 1000. Білоруським постачальникам обійдеться ще дорожче – адже вам потрібно товар ще довезти до порту.
Це абсолютне неподобство, але поки що ми нічого не можемо з цим зробити. Транспортні компанії нещадні. А ми – експортери, молочні компанії, фермери – зазнаємо збитків. Китайці ж поводяться так, як ніби у них не було вірусу. Вони не розуміють наших проблем. Коли вони два місяці сиділи вдома, то їх нічого не цікавило. А сьогодні ми сидимо вдома, а китайці хочуть поставок негайно – завтра! Але у нас все тільки починається.
Хоча польський уряд прийняв дуже жорсткі заходи – закриті кордони, не працюють школи, вузи, дитячі сади і громадське харчування, в торгових центрах працюють тільки продовольчі магазини. Так що, сподіваюся, у нас не повториться ситуація, як в країнах Західної Європи.
produkt.by, Марина Гуляєва