Як світова молочна промисловість вирішує проблему сталого розвитку

Крістоф Лафужер, керуючий директор аналітичної компанії GIRA, на сторінках журналу International Dairy Magazine поділився своїми роздумами про майбутнє молочної галузі.

Виробництво і споживання харчових продуктів дає 20% світових викидів парникових газів і становить понад 90% світового споживання прісної води.  Вірогідне зростання світового населення майже до 10 мільярдів до 2050 року може збільшити викиди, пов’язані з продуктами харчування, на 46%, а з землекористуванням – на 49%.  Для досягнення цілей в області зміни клімату нам просто потрібно змінити свій спосіб життя, їжу і питво.

На продовольчих ринках існує безліч різних тенденцій, таких як безпечність харчових продуктів, зручність або задоволення.  Але сталість перетворилася в мега-тенденцію, яка, схоже, стала одним з найбільш важливих кроків як для промисловості, так і для споживачів.  У недавньому опитуванні 55% з 30 000 опитаних споживачів в 60 країнах заявили, що вони готові платити більше за продукти і послуги з екологічно чистих продуктів.  Компанії збираються скористатися цим і розробили засоби, щоб переконати споживачів у тому, що вони постачають саме такі продукти, шляхом розробки таких етикеток, як Eco-Score.

У центрі уваги – органічні продукти

Виробництво органічних продуктів харчування займає центральне місце в русі за сталий розвиток.  Органіка довгий час вважалася найбільш сталим способом виробництва продуктів харчування.  Ринок зростав і з роками став масовим після того, як дисконтні мережі додали органічні продукти в свої портфелі, що в цілому зробило органічні продукти дешевше.  Але, природно, своя стеля в цьому сегменті є.  Цифри з Франції показують, що роздрібні продажі органічних продуктів харчування, можливо, вже досягли піку.  Побачимо, чи залишаться продажі на цьому рівні або знову впадуть.

Європейська «Зелена угода» проголосила мету збільшити продажі органічних продуктів харчування до 2,5% від загального обсягу продажів продуктів харчування до 2030 року.  Якщо це стане реальністю, нам знадобиться більше виробників органічних продуктів.  Можна очікувати, що близько 65 000 традиційних молочних ферм в Європі можуть перейти на органічне виробництво.  Це означає, що традиційних ферм у нас стане на 65 000 менше.  Але більш важливим є те, що органічне молоко може перетворитися на масовий продукт, так само, як це було з молоком без ГМО, яке є новим «нормальним».  Якщо органічне виробництво теж стане «нормальним», рентабельність знизиться, а потреба в державному втручанні / субсидіях зросте.  Преміум в цьому сегменті може бути втрачено.

«Зелена угода» також передбачає скорочення використання добрив і пестицидів.  Це може знизити врожайність в рослинництві, що призведе до зменшення кількості доступних кормів.  Виробництво молока в ЄС більше не буде рости звичними темпами (1,7% CAGR за останнє десятиліття).  У кращому випадку в найближчі 5 років можливе зростання на 0,9%.  У той же час виробничі витрати будуть зростати, що призведе до зниження рентабельності виробників і зниження конкурентоспроможності молочного сектору ЄС.

Нарешті, споживчі ціни в ЄС можуть відповідно вирости.  В цілому, виробництво молока в ЄС може скоротитися на 8% в результаті «зеленого курсу».  Якщо валовий прибуток залишиться незмінним, буде потрібно підвищення цін на 10,3% (див. Дослідження «Зелена угода і CAP(єдина сільськогосподарська політика): політичні наслідки для адаптації методів ведення сільського господарства і збереження природних ресурсів ЄС», проведене за дорученням Єврокомісії, вийшло в листопаді 2020 року і  стало доступним тільки в червні 2021 року: https://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document.html?reference=IPOL_STU(2020)629214

Рослинні і клітинні альтернативи

Рослинні альтернативи молочним продуктам також слід розглядати в контексті сталого розвитку і екологічної політики.  Кажуть, що веганські стилі харчування виробляють на 88% менше викидів CO2, ніж стиль харчування на основі м’яса та молока.  Здоров’я і благополуччя, а також благополуччя тварин і сталість є рушійними силами продажів альтернативних продуктів.

Однак «молоко» на рослинній основі навряд чи витіснить з ринку справжнє молоко, оскільки якість рослинних продуктів ніколи не досягне рівня оригінальних молочних продуктів.  Дві третини споживачів всеїдні і можуть поки залишатися всеїдними.

Реальна небезпека для вихідних компонентів молока – це виробництво на основі клітин і прецизійного бродіння ідентичних натуральним молочних білків.  Спільнота флексітаристів, веганів і вегетаріанців тільки в ЄС налічує понад 140 мільйонів споживачів.  Вони стануть адресною цільової групою для ідентичного натуральному молочного білка.  Але перш ніж цей вид продуктів викличе хаос на ринку молока, необхідно вирішити ряд проблем.  Такими проблемами є виробничі потужності, доступність для масового ринку і доступність інгредієнтів з огляду на той факт, що виробники клітинних і ферментованих молочних білків це тільки компанії початківці.  Вирішальне значення для будь-якого успіху матимуть законодавство і майбутнє визначення «натуральних» продуктів.  І цілком може бути, що реальна сталість виробництва альтернативних білкових розчинів не така вже й хороша, як нас змушують думати.

Крістоф Лафужер, керуючий директор аналітичної компанії GIRA (опубліковано в журналі IDM, July-August 2021)

Останні новини: