ВАСИЛЬ ВІНТОНЯК, директор Інфагро: Зараз на український молочний ринок активно зайшли поляки, скоро прийдуть білоруси

Очікуване подальше зростання імпорту  може не залишити українським молочникам шансів відродити галузь.

Наша країна зараз вже менше залежна від зовнішніх ринків збуту – українським виробникам молочних продуктів продавати особливо нічого.  Але в той же час посилюється вплив імпорту.  Ціни на молочні продукти в Україні залишаються досить високими і це приваблює зовнішніх постачальників.  

 Підводимо підсумки зовнішньої торгівлі молокопродуктами в першому півріччі . Результати, м’яко кажучи, приголомшують. Експорт значно скоротився, а імпорт практично всіх видів молокопродуктів зріс в рази навіть в порівнянні з минулим роком (раніше був меншим). У грошовому виразі позитивність балансу вже зовсім незначна – плюс 23 млн. доларів. Продали молокопродуктів на 154 млн. доларів і то з урахуванням експорту молоковмісних продуктів (мінус 20% до минулого року), а завезли – на 131 млн. доларів, в 2,7 рази більше, ніж за перше півріччя 2019 року. У молочному еквіваленті «плюс» теж невеликий – продали 330 тис. т, купили 220 тис. т молока. Для країни, яка зовсім недавно мала в нетто експорті мільйон тон молока, це зовсім погані показники. Якщо тренд терміново не змінити, то вже в наступному році Україна стане нетто-імпортером молокопродуктів і в молочному еквіваленті, не кажучи вже про гроші з усіма витікаючими наслідками.

 Якщо пару років тому Україна імпортувала тільки ексклюзивні сири і трохи свіжих молокопродуктів, то зараз завозиться все – величезна кількість сирів і масла, багато свіжих молокопродуктів і навіть сухе молоко з сироваткою. Наприклад, в порівнянні з першим півріччям 2019 р імпорт сирів зріс у 2,6 раза до 19 тис. т, тобто кожен третій кілограм проданого в Україні сиру має європейське походження. Ввезення масла збільшилося в 40 разів до 6,4 тис. А ще два роки тому Україну вважали одним з найбільших світових експортерів масла. Імпорт інших молочних продуктів теж виріс в рази.

 До недавнього часу на наш ринок активно просували свої товари європейські компанії, але в недалекому майбутньому значно збільшиться інтерес до поставок в Україну і білоруських постачальників.  Росія, яка є основним покупцем білоруських молокопродуктів, швидко і суттєво нарощує власне виробництво молока (в поточному році +1 млн. т) і молокопродуктів і незабаром скоротить імпорт цих товарів з РБ.  

 Білорусь теж збільшила і має намір далі нарощувати виробництво і змушена буде шукати альтернативні російському ринки збуту. Шукати вона їх буде, перш за все, в пострадянських країнах.  У цьому плані Україна, як уже великий імпортер, буде стояти в першому ряду потенційних покупців.  Тобто найближчим часом білоруські виробники спробують налагодити експорт в Україну не тільки сировинних позицій, але і свіжих молокопродуктів і сирів.  Не виключено, що вже в наступному році пропозиція білоруських молокопродуктів може бути співставна з об’ємами, які поставляє зараз в Україну Польща (зараз більше половини європейського експорту до України здійснює Польща).

 Українські молочники не повинні допустити такого сценарію розвитку подій.  Інакше шансів відродити молочну галузь країни залишиться зовсім мало.  Це повинні розуміти не тільки виробники молокопродуктів, а й аграрії.  При наших відкритих кордонах вітчизняне молоко ні в якому разі не повинно коштувати більше, ніж у сусідів.  Але, на жаль, схоже, що через пару тижнів українські сільгосппідприємства знову будуть продавати своє молоко дорожче ніж польські і білоруські. І це, природно, буде сприяти подальшому збільшенню імпорту.

 Зі збільшенням цін на молоко сировину аграрії могли б і зачекати, адже прибутковість виробництва молока після весняного падіння вже почала зростати. За оцінками Інфагро, середня операційна  рентабельність виробництва молока у розвинених господарствах у першому півріччі складає 30%.  За розрахунками фахівців FAO, умовний молочний індекс (УМВ) в червні навіть зріс, чого раніше не спостерігалося, а прибутковість виробництва молока в першому півріччі виявилася найвищою з 2014 року . Так що виробникам молока гріх скаржитися і варто було б подумати про розвиток напрямку, поки наш ринок ще остаточно не освоїли молочники сусідніх країн.

На щорічній конференції МОЛОЧНИЙ БІЗНЕС-2020, яка традиційно відбудеться в кінці листопада, обов’язково буде і велика дискусія на тему засилля імпорту на молочному ринку України.  Ми покажемо реальні дані, з яких вже зараз ясно, що вітчизняний ринок явно потребує захисту і відтягувати рішення назрілої проблеми далі не можна.  Запрошуємо взяти участь в конференції професіоналів, які, як ми сподіваємося, знайдуть рішення, можливе і прийнятне в реальних обставинах.

Останні новини: