Нещодавно країни Східної Європи – сусідки України (Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія, Болгарія) майже синхронно запровадили заборону на ввезення агропродовольчої продукції походженням з України, у тому числі й у частині її транзиту. Наразі ситуація з транзитом врегульовується, натомість питання імпорту харчових продуктів, в т. ч. й молочних, безпосередньо на ринки східноєвропейських країн, які межують з Україною, буде врегульована після остаточного рішення Єврокомісії.
В цьому контексті цікаво розглянути аналітику зовнішньої торгівлі молокопродуктами з країнами, які запровадили обмеження на імпорт агропродовольчої продукції походженням з України.
У випадку з молокопродуктами, мова йде фактично лише про Польщу, адже у Болгарію з України у 2022 році імпортувалось лише СЗМ (Україна у 2022 р. зайняла п’яте місце серед імпортерів цього продукту), в Румунію з України імпортувались лише мізерні обсяги масла та сирів, а в Словаччину та Угорщину молочна продукція походженням з України взагалі не ввозилась.
Натомість, в Польщу у ІІ півріччі 2022 року було експортовано молочної продукції на $50,25 млн, 58,5 % з яких припадало на ТП 0405 УКТ ЗЕД – Масло вершкове та молочні жири, а ще понад 40 % на ТП 0402 – Молоко та вершки, незгущені та 0406 – Сири усіх видів (практично в рівних пропорціях).
Варто подякувати нашим західним сусідам з те, що вони забезпечили можливість експорту молокопродуктів на свій ринок влітку-восени 2022 року, коли постала нагальна необхідність черговий раз переформатовувати географію експорту українських молокопродуктів внаслідок блокування морських портів та повного закриття прямих логістичних коридорів на схід. Завдяки цьому, Україна за результатами 2022 року увійшла у топ-5 імпортерів масла та сухого молока, в топ-10 імпортерів сирів та сироватки (у твердій формі) до Польщі.
При цьому обсяги зовнішньої торгівлі молокопродуктами з Польщею у ІІ півріччі 2022 року були практично рівноважними (з мізерною перевагою України на 1,6 %).
Проте у І кварталі 2023 року присутність українських молокопродуктів на ринку Польщі різко знизилась – до $4,8 млн – фактично повернувшися до стану на момент російського військового вторгнення в Україну.
З огляду на різний рівень розвитку молочної галузі України та Польщі, очевидно, що саме остання є вигодонабувачем від здійснення зовнішньої торгівлі молокопродуктами між двома країнами.
У цьому контексті рішення щодо заборони експорту молокопродуктів походженням з України безпосередньо на ринок Польщі виглядає дещо дивним. Адже обсяги присутності українських молокопродуктів в Польщі є в рази меншими за присутність польських молокопродуктів на торгових полицях вітчизняних закладів торгівлі. Наявні з 2023 року обсяги українських молокопродуктів в Польщі вже є несуттєвими і не несуть будь-якої загрози для польських виробників молочної продукції.
Зважаючи на вищезазначене, складно зрозуміти логіку польської сторони в частині заборони на ввезення в Польщу молочної продукції з України.
Аналізуючи наслідки відповідної заборони, можна констатувати, що відчутно вона вдарить лише по експортерах СЗМ – у І кварталі 2023 року в Польщу було експортовано понад 1,5 тис т цього продукту або майже 30 % загального обсягу експорту. Також більш-менш відчутною відповідна заборона буде для експортерів молочної сироватки (у твердому вигляді) – у І кварталі 2023 року в Польщу експортовано понад чверть тисячі тонн цього продукту або майже 7,5 % від загальних обсягів його експорту.
По інших видах молокопродуктів втрата польського ринку буде практично невідчутною – принаймні, виходячи з тих даних, які були зафіксовані у І кварталі 2023 року.
В контексті зафіксованих у І кварталі 2023 року даних зовнішньої торгівлі молокопродуктами між країнами, рішення Польщі щодо заборони ввезення на її територію українських молокопродуктів виглядає економічно необґрунтованим, оскільки вони практично «не робили погоди» в Польщі. Натомість польська молочка у І кварталі 2023 року була суттєво представлена в Україні – понад $24,7 млн, з яких три чверті приходилось на сири усіх видів.
Очевидно, що українські молокопродукти потрапили під польське ембарго явно «за компанію» з іншими видами агропродовольчої продукції, а тому повинні бути виключені з-під заборони на ввезення.
Відповідна позиція поділяється і Європейською молочною асоціацією (EDA), яка теж «не вбачає загроз для ринку ЄС, які би виправдали будь-які обмеження на імпорт української молочної продукції» та відповідно не підтримує односторонні запровадження кількома державами-членами ЄС обмежень імпорту молочних продуктів.
Також очевидно, що відповідна політика повинна координуватися центром, тобто Єврокомісією, а не проводитись у формі односторонніх рішень окремих країн – членів ЄС без належного економічного обґрунтування доцільного їх прийняття.
Наприкінці минулого тижня вже з’явилась інформація про наявність принципових домовленостей між Єврокомісією та згаданими вище східноєвропейськими країнами щодо експорту агропродовольчих товарів з України, зокрема й молокопродуктів. Відповідно, є сподівання, що питання вже найближчим часом буде врегульоване з врахуванням економічних розрахунків, без політизації відповідних процесів.