Весь світ переживає кризу, пов’язану з розповсюдженням коронавірусу. Через епідеміологічну обстановку в багатьох країнах введено режим надзвичайної ситуації: закриті громадські заклади і простору, зупинена робота багатьох підприємств. Катаклізм торкнувся і світового молочного бізнесу.
Коронавірус знижує ціни
Коронавірус стане головним фактором, який буде впливати на світовий молочний ринок, вважає генеральний секретар асоціації молочних торговців Eucolait Юкка Лікітало. Вплив епідеміологічної ситуації вже помітний на світових цінах.
Торги на майданчику Global Dairy Trade 17 березня закінчилися з негативним результатом четвертий раз поспіль – мінус 3,9% до попередніх показників і встановили новий мінімальний рівень з січня 2019 року. Знизився і обсяг товарів – 24,2 тис. тонн проти 25,5 в минулу сесію. Знежирене і незбиране сухе молоко втратили по 8% і 4% до попередніх торгів. При цьому ціни на молочні жири залишаються стабільними. Так, ціна на вершкове масло зросла на 4,4%, лактозу – на 4,9%, казеїн – на 1%.
Разом з біржовими індексами спостерігається і зниження ф’ючерсів молочних продуктів на Європейській енергетичній біржі, а також відпускних цін на сировину. Так, в Євросоюзі показник втратив 0,6% до попереднього періоду і склав 35 євро за 100 кг сирого молока, повідомляє асоціація European Milk Board, що представляє понад 100 тис. європейських фермерів. За повідомленням організації, Єврокомісії слід негайно почати підготовку програми добровільного скорочення обсягів, оскільки ситуація буде тільки погіршуватися в міру збільшення обсягів виробництва на тлі майбутнього сезону «великого молока». Американські аналітики прогнозують, що відпускні ціни можуть впасти на 20% найближчим часом, що повторить сценарій кризового 2008 року.
Крім цього, на можливості збуту молочної продукції впливає ситуація з морськими контейнерами, які виявилися замкненими в Китаї, а також загальна економічна ситуація, зокрема, падіння цін на нафту. «Протягом наступних двох-трьох місяців, якщо ціни на нафту збережуть поточний рівень, з урахуванням інших макроекономічних чинників, таких як зниження попиту з боку імпортерів у зв’язку зі слабкою валютою і т. д., падіння цін на молочні продукти неминуче», – упевнений старший аналітик молочних ринків INTL FCStone, Нейт Донней. За словами експерта, ціни на біржові товари можуть знизитися на 25% найближчим часом.
Окремі представники молочного бізнесу вже зробили вибір на користь призупинення роботи переробних заводів через кризу. В Італії завод Mila Bergmilch Südtirol вирішив знизити обсяги виробництва через проблеми з логістикою на тлі закритих кордонів. У Польщі компанія Savencia повідомила аграріїв, що буде знижувати обсяги збору молока і, можливо, зупиняти переробку в регіоні.
Разом з тим, на думку брокерів і аналітиків італійської компанії L’Interfrom, поки різко зрослий споживчий попит підтримує ринок на плаву. Населення, побоюючись перебоїв з постачанням, робить покупки про запас і замовляє їжу на винос. Крім того, традиційно зростають продажі вершкового масла напередодні католицького свята Пасхи. Разом з тим, серйозно просів попит в сегменті громадського харчування, а також просіли закупівлі з боку Китаю, який довгий час був основним імпортером за багатьма торговими позиціями, зокрема, по сухому молоку.
Компанії виступають за безпеку
Milknews поговорив з трьома учасниками світового молочного ринку – Arla Foods, Dairy Farmers of America і Friesland Campina – і дізнався, як змінилися бізнес-процеси на тлі коронавірусу. Всі опитані компанії протягом багатьох років входять в десятку найбільших переробних підприємств за версією Rabobank.
DAIRY FARMERS OF AMERICA
В американському холдингу Dairy Farmers of America редакції розповіли, що зараз працюють над забезпеченням безперебійної роботи всього ланцюжка поставок – від виробництва молока до його транспортування і переробки. «Ми опрацьовуємо різні сценарії, такі як переривання ланцюжка поставок або нестача переробних потужностей. В даний час ми не відчуваємо ніяких проблем з ланцюжком поставок, але обставини змінюються швидко », – вказав прес-секретар компанії Кім О’Брайн. За словами представника DFA, в компанії дотримуються всіх рекомендацій з профілактики поширення коронавірусу, які направляє американський Центр з контролю за захворюваннями (CDC).
ARLA FOODS
Дансько-шведський холдинг Arla Foods повідомив Milknews, що на тлі підвищеного попиту компанія працює на підвищених виробничих потужностях по багатьох продуктах. Через епідемію коронавірусу на виробничих майданчиках компанії ввели нове правило – працівники повинні дотримуватися дистанції між собою. «У нашій компанії основним пріоритетом залишається стабільність нашого бізнесу, а також здоров’я і безпека наших співробітників. На наших виробничих майданчиках діють дуже високі стандарти безпеки і гігієни, зараз ми впровадили додаткові заходи, які включають дотримання дистанції між працівниками », – повідомила редакції прес-секретар компанії Карина Остергаард.
FRIESLAND CAMPINA
Один з найбільших кооперативів у світі і п’ятий за обсягами виручки переробник – Friesland Campina – розповів Milknews, що ситуація з коронавірусом не створює ніяких проблем для компанії. «Ми вживаємо всіх заходів, щоб споживачі завжди мали доступ до продуктів Friesland Campina на полицях магазинів», – повідомили редакції в прес-службі.
У компанії посилили наявні гігієнічні протоколи в офісах, а також в місцях виробництва і переробки молока. Зокрема, були введені обмеження на відрядження і встановлені вимоги, щоб співробітники, які були в зоні підвищеного епідеміологічного ризику, витримували домашній карантин протягом 14 днів. Крім того, по можливості, офісні співробітники були переведені на роботу з дому. «Всім співробітникам вимірюють температуру і перевіряють наявність будь-яких симптомів, які б могли говорити про інфекцію. У разі, якщо працівник відмовляється від перевірки, він не допускається на виробничу площадку або в офіс », – зазначили у прес-службі.
Окремі заходи було вжито в місцях виробництва молока і молочних продуктів. «На виробничих майданчиках ми звели до мінімуму контакт працівників і водіїв. Водії не контактують з фермерами і вживають додаткових гігієнічних заходів. Ми також скасували збори фермерів, на яких повинні були присутні сотні людей, замість цього була організована онлайн трансляція », – відзначили представники Friesland Campina.