МАКСИМ ФАСТЄЄВ, партнер проектів Інфагро: Потенційні ринки збуту української молочної продукції. Ризики та можливості

Останнім часом вибір цільової країни для експорту товарів ускладнився. Аналіз має містити не тільки параметри потреб та споживчих можливостей імпортера, все більше уваги при пошуку приділяється геополітичним факторам.

Якщо в період 2000-х та на початку 2010-х років світова торгівля рухалася до максимальної відкритості з відповідним зняттям торговельних бар’єрів та піком у підписанні FTA-угод (угоди про вільну торгівлю) між країнами, то останнє десятиріччя тренд змінюється на протилежний.

Все більш актуальним для країн та регіонів є прагнення захисту своїх ринків через обмеження імпорту конкурентів, зараз також бачимо обґрунтовані санкційні обмеження. Разом з погіршенням прогнозованості логістики світова торгівля від глобалізації прямує до локалізації.

До цього призвели:

  • активізація популістичної та націоналістичної політики по всьому світу, яка сприяє збільшенню кількості торговельних воєн між країнами (приклад – Brexit або торговельні війни між Китаєм та США)
  • пандемія COVID-19 у 2020-21 роках, яка повністю змінила відношення операторів до складської та транспортної логістики
  • найбільш потужний фактор – ріст збройних конфліктів, де безперечно виділяється російська агресія в Україні.

Відповідно до геополітичних ризиків за звітом Geopolitical risk dashboard від BlackRock Investment Institute (квітень 2024), серед ключових для світової торгівлі зазначимо такі:

  • стратегічна конкуренція між США та Китаєм, де серед гострих проблем виділяються: технологічна конкуренція між країнами, надлишкові експортні обсяги китайських промислових потужностей, звинувачення США у підтримці китайськими фінансовими установами військових дій Росії, конфлікт навколо Тайваню
  • вторгнення Росії в Україну є найбільшим, найнебезпечнішим військовим конфліктом в Європі з часів Другої світової війни. Росія отримує поставки зброї від таких країн, як Іран та Північна Корея, а також значну фінансову підтримку від Китаю. Загрози для країн НАТО
  • напруженість на Близькому сході, включно з військовою операцією Ізраїлю в Газі та активністю бойовиків в Лівані, Сирії, Іраку та Ємені за підтримки Ірану піднімають ризики подальшої ескалації в регіоні
  • окремо відзначаємо терористичну загрозу для комерційних суден у Червоному морі через атаки єменських хуситів, що перенаправляє торговельні потоки в обхід Африки та здорожчує світову логістику (про це в окремому розділі огляду).

Як бачимо, більшість геополітичних ризиків пов’язані з країнами Азії. Водночас саме ця частина світу є найбільшою за кількістю населення, має низьке самозабезпечення продовольством і, відповідно, є найбільшим імпортером молочної продукції в світі. Тому, наприклад, навіть стратегічна та військова конкуренція не заважають США та Китаю бути ключовими торговельними партнерами, у тому числі за низкою молочних позицій.

Навпаки, Європейський Союз є одним з ключових глобальних експортерів молочних товарів, проте окремі держави, переважно в східній частині Європи, мають дефіцитний торгівельний баланс. З урахуванням близького розташування та поточної відсутності для України квот та мит, регіон є цікавим для експорту української молочної продукції. Перевагою тут також є висока норма споживання молока та рівень платоспроможності населення.

Водночас загрозою є ймовірність відміни нульової квоти для українських товарів у 2025 році, проте, в разі швидкої адаптації галузі до європейських вимог, ми можемо сподіватися на постійні торговельні преференції та вибудовувати довгострокові відносини з імпортерами, у т.ч. по високомаржинальним товарам з високою доданою вартістю.

Традиційно привабливими для України, також переважно через відсутність торговельних бар’єрів, були ринки Кавказу та Центральної Азії. З урахуванням досить близького розташування, перспектив росту економіки та споживання молочних товарів, регіон залишається важливим для українських експортерів. Проте ускладнення та здорожчання логістики через російську агресію позбавляє Україну переваг порівняно з тим же російським експортом.

Потенційні ринки збуту української молочної продукції. Ризики та можливості (Інфагро, 2024, посилання).

Останні новини: