Експорт під час війни – збереження молочної галузі

 

З початку повномасштабної війни український молочний експорт пережив кілька різних періодів. Обсяги та географію експортних операцій протягом цих періодів визначали не тільки обставини, пов’язані з війною, але й політичні рішення сусідніх європейських країн та Єврокомісії, а також кон’юнктура світового молочного ринку. 

У перші тижні вторгнення російського агресора, через вимушену міграцію населення та економічну кризу, в Україні суттєво знизилося споживання молокопродуктів. Попри істотне скорочення виробництва молока, його надлишки виявилися надто великими. Це потребувало активного експорту молочних продуктів.

Весною 2022 року, через воєнні дії на території України, експорт молочних продуктів був дуже обмеженим. Логістичні ланцюги було розірвано, зникла можливість відправляти товар через порти Чорного моря. Деякі маршрути до країн-імпортерів стали вп’ятеро дорожчими. Крім того, деякі імпортери перестали контрактувати український товар або контрактували без оплати за нього наперед, як це практикувалося раніше.

4 червня 2022 року Єврокомісією було на рік відмінено квоти та мита на експорт з України, у тому числі і на молочні продукти до країн ЄС. Для підприємств, що продовжували працювати на внутрішньому ринку без забезпечення відповідного попиту, це стало сигналом до активних дій. Адже традиційні експортні шляхи через воєнні дії на Півдні країни залишалися практично недоступними або надто дорогими, і прямий вихід на ринки ЄС став тим порятунком, який дав можливість вітчизняній молочній галузі стабілізувати свою роботу. Кількість підприємств, які отримували дозволи на експорт до ЄС зростала. За даними Держпродспоживслужби України, на травень 2023 таким правом наділені 44 оператори ринку, яким належать 46 затверджених потужностей,  у тому числі 7 виробників морозива. Так, лише  у 2022 році таку можливість отримали 19, а 6 — вже у 2023.

В результаті кілька місяців другої половини 2022 року відзначилися дуже активним експортом молочної продукції. Левова частка деяких молочних товарів, наприклад, масла, сухого молока та казеїну продавалася саме в країни Європи.

Вплинули на активність експорту і ринкові настрої. У 2022 році впродовж кількох місяців ціни на молочну продукцію в ЄС постійно зростали, іноді сягаючи рекордних позначок. Так тривало до третього кварталу, доки ціни не почали різко знижуватися і експорт в ЄС перестав бути вигідним. Так, за короткий час відбулася радикальна зміна експортного клімату. Не останню роль у цих змінах кон’юнктури світового ринку зіграло також зниження попиту Китаєм.

Українським експортерам вдалося скористалися сприятливими умовами, які існували на ринку ЄС у певний період 2022 року, в тому числі і своєю конкурентною перевагою за ціною сировини. В результаті експорт українського масла у воєнному 2022 році вийшов на рівень значно вищий, ніж у попередньому, 2021 році. Україна посіла 2 місце серед країн, які постачають цей товар до ЄС, випередивши при цьому традиційного лідера поставок масла Нову Зеландію (Рис. 1):


Рис. 1. Топ експортери вершкового масла до ЄС, 2022

З початку 2023 року сировина в Європі почала стрімко дешевшати. Це створило зовсім іншу ситуацію як для європейських фермерів та переробників, так і для українських експортерів, які втратили ту перевагу, яка влітку 2022 року давала їм можливість конкурувати на міжнародному ринку. Здешевіла європейська сировина стала причиною зменшення інтересу наших експортерів до ринку ЄС.

У той же час, європейські фермери, невдоволені низькими закупівельними цінами на молоко, які ставили деяких із них на межу банкрутства, шукали і знаходили підтримку у своїх урядів. Особливо активною у вирішенні проблем була участь урядів в країнах, де восени 2023 року мають відбутися вибори і є партії, у яких основний електорат – це селяни. Наприклад, у Польщі, де частка сільського населення складає 40%. І саме рішення одного з міністерств Польщі про заборону імпорту та транзиту української сільськогосподарської і харчової продукції, включно з молочною, стало тригером хвилі подібних рішень в інших країнах ЄС, що межують з Україною.

16 квітня 2023 року українські перевізники агропродукції несподівано опинилися перед закритим кордоном у ситуації невизначеності щодо подальших дій. З наступного дня почалися майже щоденні засідання Єврокомісії і через півмісяця врешті решт було прийняте рішення. Єврокомісія оголосила дії урядів, що ввели заборону, незаконними і, прийнявши відповідне рішення на рівні ЄС, змусила їх відмінити. Натомість рішенням Єврокомісії у списку заборонених до імпорту лишилося 4 агрокультури, стосовно ж молочної продукції, то її зі списку було вилучено. Польським фермерам була обіцяна фінансова підтримка з бюджету ЄС, українські експортери понесли збитки, але позовів про відшкодування не подавали.

Попри війну, у 2022 році Україна збільшила експорт молочної продукції, посівши 10 місце в світі за експортом вершкового масла і 4 – за експортом казеїну. В 2022 ж році вперше  почали експортувати до Європи український сир. За результатами 2022 року сальдо зовнішньої торгівлі склало понад 200 млн доларів, у той час як у довоєнному 2021 цей показник був мінус 32 млн доларів. Змінилася і географія експорту , помітно зросла частка експорту до Європи (Рис. 2).


Рис. 2. Зміна географії молочного експорту

Слід зазначити, що рік війни значно погіршив стан молочної галузі. Великих втрат зазнало молочне скотарство. На 1 січня 2023 року поголів’я зменшилося на 203 тисячі корів, більше 100 молочнотоварних ферм зазнали руйнувань або були знищені загарбниками, на 0.5 млн т відносно попереднього довоєнного року зменшився обсяг молока, що надійшов у переробку.

Все це означає, що у 2023 році не можна очікувати нарощування виробництва молока хоча б до довоєнного рівня. Дефіцит сировини означає, що сировина буде дорогою. І на фоні знижених цін, характерних зараз для сировинного ринку ЄС, це створить перешкоди українському експорту через неспроможність готової продукції конкурувати за ціною.

Експорт може зменшитися також через деяке зростання внутрішнього споживання, адже українські мігранти повертаються додому (Рис. 3):

 
Рис. 3. Динаміка молочного експорту, 2018-2023

Світовий ринок молочних продуктів також переживає кризу. Це стримує експорт і змушує чекати кращих часів.

На цьому фоні приємною новиною стало рішення Єврокомісії продовжити режим скасування квот і мит при експорті української продукції до ЄС ще на рік.

У 2023 році молочний експорт, хоча і зазнає певного скорочення, але все ж утримається на достатньо високому рівні. І це дуже важливо, адже експорт – це не тільки утримання молочного балансу, це запобіжник скорочення поголів’я і перспектива відновлення молочної галузі. Тому українські експортери продовжують шукати перспективні для експорту ринки та слідкують за кон’юнктурою світового молочного ринку.

ІНФАГРО

Цю публікацію було створено за підтримки Швейцарії в рамках швейцарсько-української програми «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України», що впроваджується Дослідним інститутом органічного сільського господарства (FiBL, Швейцарія) у партнерстві із SAFOSO AG (Швейцарія). Відповідальність за зміст цієї публікації несе виключно автор(и). Точка зору автора(ів) не обов’язково відображає точку зору SECO, FiBL, SAFOSO AG, www.qftp.org.

Останні новини: