АГНЕШКА МАЛІШЕВСЬКА, директор Polska Izba Mleka, віце-президент COGECA: Модель управління в молочній галузі має змінитися

Про майбутнє молочної галузі Роман Вєцоркевич, portalspozywczy.pl, говорив з Агнешкою ​​Малішевською, директором Польської молочної палати, віце-президентом COGECA та організатором Міжнародного форуму молочних кооперативів у Білостоці.

Невеликі молокозаводи потребують зміни підходів

Чи майбутнє молочної галузі лише за великими компаніями, чи все ще буде місце для малих місцевих переробників?

Агнешка Малішевська: На мою думку, процес консолідації триватиме. Зрозуміло, що за останні два роки криза справді стала випробуванням для деяких людей. Економіка, нові технології – все це дуже швидко показало, що архаїчна модель управління не працює, і ті, хто не помічав, що світ рухається вперед, змушені були закривати заводи або їх захоплювали. Це не означає, що на ринку немає місця для менших, навіть невеликих, кооперативів. Воно є, але там має бути інша модель управління. Сьогодні саме корпоративне мислення, аналіз, стратегії і знання дозволяють нам приймати ефективні рішення. Це видно по заміні персоналу молодшими людьми та добре освіченими менеджерами в кооперативах. Ці люди мають більш діловий підхід і орієнтовані на успіх. Тому необхідно змінити кооперативне законодавство, доопрацювати його та адаптувати до нових вимог. Але починати потрібно зі зміни свого мислення.

Споживачі також змінюються

Де шукати переваги та можливості розвитку в умовах кризи та майбутніх змін?

Агнешка Малішевська: Я знову повернусь до питання сталості, яка визначає багато аспектів управління та економіки на рівні виробництва та переробки. Існують нові технології, які допомагають виявляти критичні точки, інтелектуальне управління виробництвом і заводом тощо. Використання штучного інтелекту на багатьох рівнях — це можливість. Чим раніше ми все це почнемо впроваджувати, тим більше у нас шансів бути конкурентоспроможними. Ми більше не виграємо в ціні на світових ринках. І далі буде ще гірше. Тому що системно ми не готові як країна отримати вигоду від дешевої енергії або роботи повністю без викидів. Ми далекі від цього. Лише деякі компанії вже підготували системи для відновлення енергії з навколишнього середовища або води. Це вимагає величезних інвестицій і знань. Ми даємо знання – їх потрібно лише використовувати. Ті, хто виграє, будуть переможцями в цьому конкурсі, решта, на жаль, ні.

Звичайно, ми все ще говоримо про якісні продукти, традиції тощо, але споживач змінюється. Тенденції теж. Прикладом є еко продукти. Кількість споживаних органічних продуктів у Європі зменшується з дуже простої причини. Бо під час кризи ми робимо вибір крізь призму свого гаманця. Лише невелика група споживачів може дозволити собі еко або преміум продукцію. Тому вся Європа говорить про перевищення собівартості продукції еко над прибутками.

Не змішуйте політику з бізнесом

Польське сільське господарство відчуває загрозу через імпорт сільськогосподарської продукції з України, як-от зерна, меду та м’яких фруктів. Тим часом наша молочна галузь поки має позитивне сальдо. Чи вдасться зберегти його в довгостроковій перспективі?

Агнешка Малішевська: У нас попереду вибори і ми знаємо, що фестиваль обіцянок та ідей триває і триватиме до 15 жовтня. І я бачу, як політики різних мастей змагаються між собою висуваючи різні ідеї, щоб виглядати красиво для сільських виборців. Сумно лише те, що значна частина з них не уявляє, як виглядає реальність.

Я читаю про велику кількість українського молока, яке тече до Польщі, і тому його надходження потрібно обмежити. На жаль, жоден із цих політиків не поцікавився фактами та цифрами. А вони говорять самі за себе: саме ми заробляємо на цій торгівлі з Україною. Ми продаємо туди свої сири і іншу молочну продукцію. В Україні не вистачає переробних потужностей чи молока, щоб забезпечити потреби українського споживача. Тому я звертаюся до політиків, щоб вони своїми ідеями не довели до того, що Україна закриє для нас свій ринок. Якщо хтось із кандидатів хоче відповідально підійти до питання, звертайтеся до мене чи в іншу організацію і не змішуйте зерно з молоком!

На цьогорічний 20-й Міжнародний форум молочних кооперативів приїде багато українських компаній та галузевих асоціацій з України. Ми хочемо показати, що ми, як підприємства та організації, маємо добрі наміри. Ми хочемо співпрацювати, вести бізнес, працювати для споживачів по обидва боки кордону. Ми не хочемо, щоб політика домішувалась до нашого молока.

Екологи не мають елементарних знань про сільське господарство

Голоси так званих екологів та захисників тварин, які закликають відмовитися від молока та інших продуктів тваринного походження. Чи можуть вони реально зашкодити молочній галузі та зменшити споживання молока та молочних продуктів?

Агнешка Малішевська: Я б також додала, що стає все більше людей, які ніколи не жили в селі і хочуть визначати, що робити з сільським господарством. На жаль, і кажу це з жалем, все більше людей отримують свої знання тільки з Інтернету без жодної перевірки. Тож коли я чую, що тварин потрібно позбавитися, щоб зменшити вуглецевий слід, я не знаю, сміятися чи плакати. Це сумна реальність відсутності базових знань. Тому дурість цих людей лякає мене більше, ніж думка про те, що ми будемо їсти тільки м’ясні або молочні аналоги. На прикладі м’ясних аналогів видно, наскільки ця ідея була помилковою і скільки компаній, які в неї інвестували, зараз відмовляються від цих ідей або збанкрутували.

На мій погляд, ідеальне рішення для тих, хто стверджує, що у них алергія на молоко (психологічного походження), це молоко А2. Все більше країн заохочують трансформацію молочних ферм у спеціалізацію з виробництва молока А2, яке багато хто вважає ліками. Молоко з унікальними властивостями – крутий напрямок на майбутнє. Звісно, ​​це потребує великих фінансових витрат, і я вважаю, що варто серйозно подумати, тому що це напрямок майбутнього. Інші моди та тенденції, як правило, зникають.

Діяти разом означає діяти ефективно

Молочна Угода діє вже кілька років. Нині її очолює президент Польської молочної палати (Polska Izba Mleka – PIM). Чи виправдовує Угода свою мету і чи справді голос однієї доярки почутий і дієвий?

Агнешка Малішевська: Угода активно діє, хоча, мабуть, без Національної асоціації молочних кооперативів (KZSM). Якщо я не помиляюся, KZSM в процесі участі не бере. Решта організацій Угоди активно співпрацюють на багатьох рівнях.

Прикладом є тема польсько-українських відносин. Під час Форуму відбудеться круглий стіл PL UA, куди в рамках моєї ініціативи Dairy Agreement я запросила до переговорів українські організації. Це чудовий приклад нашої доброї співпраці. Якщо організація хоче залишитися на узбіччі, це лише її рішення, і його слід поважати. Ми хочемо об’єднувати, а не роз’єднувати. І нам набагато краще працювати разом. Тому, як PIM, ми також будемо пропонувати в рамках Угоди розпочати роботу над довгостроковою стратегією для польського молока.

Вже рік ціни на молоко падають. При цьому зростають витрати на його виробництво. Чи виникне ситуація, коли переробники залишаться без сировини?

Агнешка Малішевська: Такої загрози немає, у нас перевиробництво.

ІНФАГРО за матеріалом Романа Вєцоркевича, portalspozywczy.pl 

Останні новини: