Чи скорочуються можливості фермерів при укрупненні молочних кооперативів?

image

За даними Департаменту сільського господарства США, в штаті Вісконсін продовжує зменшуватися кількість молочних кооперативів. Через це у молочних фермерів стає менше можливостей продавати молоко. За п’ятнадцять років кількість молочних кооперативів скоротилося з 31 до 21 (в цілому кількість аграрних кооперативів в штаті в період з 2000 по 2015 рік зменшилася з 180 до 113).

Пояснення цьому досить просте – кооперативи об’єднуються. Деякі експерти знаходять цю тенденцію тривожною. В першу чергу це негативно відбивається на фермерах, які не входять до кооперативів, і яким стає все складніше продавати своє молоко. Також проблеми можу виникнути і у членів кооперативів, оскільки, чим більше стають кооперативи і чим більше членів в них входить, тим менше можливостей у окремо взятого фермера впливати на прийняття рішень.

Дарін фон Руден, молочний фермер із селища Вестбай і президент Союзу фермерів штату Вісконсін, розповів, що особливого поширення об’єднання кооперативів отримало в північно-східній частині штату. Він зазначив, що у фермерів залишається все менше місць, куди вони можуть реалізовувати свою продукцію. Також пан Руден додав, що вже зараз такі кооперативи, як Dairy Farmers of America (DFA) є маркетинговими гігантами, що мають величезний вплив на Південний Захід країни.

«Якщо вони продовжать вести свій бізнес таким чином по всій країні, то це буде загрозою для господарств з 50-100 коровами», – підкреслив пан Руден.

Пітер Карстенсен, професор права в Університеті Вісконсін-Медісон, також вважає, що через те, що великі кооперативи об’єднуються, у молочних фермерів залишається все менше можливостей для продажу молока. Як приклад професор навів досвід Нової Англії, де фермери, які не є членами кооперативів, практично не мають можливості вивести молоко на ринок.

У Міністерстві сільського господарства США відзначають, що в 2017 році тенденція консолідації кооперативів залишиться актуальною. На сьогоднішній день кооперативи займають близько 30% ринку сільськогосподарської продукції США і 82% у молочній галузі.

Джим Водсворт, економіст, який займається питаннями сільського господарства і кооперативів в Міністерстві сільського господарства США, зазначив, що до того, як кооперативи починають об’єднуватися, його члени повинні схвалити злиття. Для цього необхідно набрати не менше 60% голосів. Така підтримка потрібна, оскільки разом з консолідацією фермери втрачають місцеву автономію. Пан Водсворт підкреслив, що часто фермерам буває на емоційному рівні важко сприйняти перенесення штаб-квартири в інше місце, оскільки ще їх бабусі й дідусі були членами кооперативу, а сам кооператив знаходився мало не на їх вулиці.

Також Джим Водсворт зазначив, що злиття можуть відбуватися з різних причин: іноді два конкуруючих кооперативи об’єднуються, щоб стати більш ефективним об’єднанням, іноді злиття відбувається, коли сильніший кооператив викуповує слабший, щоб отримати нових членів, бізнес і т.д. Пан Водсворт вважає, що укрупнення може принести складності не тільки самі фермерам, а й керівництву, оскільки після виходу кооперативу за межі штату, управління стає більш складним.

Професор Карстенсен відзначив, що унікальність кооперативів як бізнес-моделі, полягає в тому, що їх власниками є самі фермери. Саме вони оплачують послуги керівництва і голосують для прийняття всіх важливих рішень. Укрупнення кооперативів і збільшення кількості членів, на думку професора призводить до того, що індивідуальний голос фермера практично ні на що не впливає.

Кооператив Dairy Farmers of America, зі штаб-квартирою в Канзас-Сіті (штат Міссурі) працює в 48 штатах. Джон Уілсон, старший віце-президент і головний директор, зазначив, що це забезпечує фермерам підтримку на національному рівні, і додав, що такі кооперативи як DFA роблять ринок більш безпечним для фермерів. Пан Вілсон підкреслив, що рішення, які до цього прималисямайже завжди були одностайно проголосовані.

«Незалежно від того, чи великі ферми, чи маленькі, знаходяться вони на Заході, Сході, Півночі чи Півдні, їх власники розуміють, що у них значно більше спільних рис, ніж відмінностей», – заявив Джон Вілсон.

Незважаючи на те, що багато кооперативів об’єднуються, є і такі, які залишаються незалежними. Наприклад, молочний кооператив Organic Valley зі штаб-квартирою в Лафарзі (Вернон). У них є спільне підприємство з Dean Foods, що дає можливість виводити свою продукцію на невеликі ринки.

«Наш основний принцип полягає в тому, щоб забезпечувати нашим фермерам стабільну ціну, яка допоможе їм передати свій сімейний бізнес наступному поколінню», – заявив Боб Кіркоф, директор з розвитку бізнесу Organic Valley.

Journal Sentinel, автор Ребекка Карбалло

Останні новини: