АНДРІЙ ЯРМАК, економіст TCIN FAO: Про асоціації молокопереробників та захист репутації молочних підприємств

yarmak_180ІНФАГРО: На Вашу думку, що собою повинно являти професійне об’єднання переробників (структурно, фінансово, організаційно), яке б могло бути ефективним у наданні технічної підтримки підприємствам та просуванні українських молочних продуктів на зовнішні ринки?

Найбільш успішні асоціації виробників різних видів продукції, як правило, організовані таким чином, щоб гарантувати своїм членам та всій галузі максимально прозорі та конкурентні умови для ведення бізнесу. Причому робить це також прозоро. Асоціація має бути підконтрольна та підзвітна галузі та її членам, а також відкрита для включення до своїх лав нових членів. Юридичний відділ асоціації повинен працювати над захистом кожного з своїх членів та допомагати поліпшувати законодавство, яке б дозволяло галузі гармонічно розвиватися.

Асоціація є дуже зручним механізмом і для держави, адже вона може досить швидко сформулювати думку всієї галузі.

Асоціація може зекономити окремим підприємствам величезні кошти, оскільки об’єднавшись, її члени можуть значно (в рази) здешевити доступ до аналітичної інформації, при цьому підвищивши її якість. В разі молочної асоціації в умовах України було б дуже вигідно просувати споживання якісних молочних продуктів, запровадивши спільну систему контролю якості та певний знак, який би мали право розміщувати на продукції лише ті виробники, чия продукція відповідає вимогам. Навіть за поточного рівня доходів, можна було б підвищити споживання молокопродуктів українського виробництва відразу на 10%.

Надзвичайно актуальною в умовах України була б освітня кампанія для споживачів. Адже більшість українців і далі вважають, що молоко, що пройшло пастеризацію – це «сама хімія», а молоко, куплене на базарі від невідомої бабусі – це дуже безпечно і корисно. Адже зараз через базари продається еквівалент 1,8 млн. тонн молока! Це та сировина, що не надходить на заводи, і той продукт, що конкурує, причому дуже успішно, з продукцією молочних заводів! Отже, де-факто, населення відбирає у заводів половину всієї виручки і більше половини потенційних прибутків лише тому, що, як це не смішно, є значно більш успішним «маркетологом», ніж наші професійні виробники. Це мільярди гривень втрат, за які варто поборотися.

Звичайно, одному підприємству «потягнути» таку освітню кампанію важко, але асоціація галузі, що має такі об’єми торгівлі, цілком може собі це дозволити. Адже кожна копійка вкладена в освітню кампанію дасть 10 копійок додаткової виручки, а може й більше – все залежить від кваліфікації людей, яких візьмуть для виконання такого завдання.

Тепер щодо просування експорту. Без цього українська молочна галузь досить швидко стане нетто-імпортером молока. Ми до цього йдемо. Об’єднавши зусилля, знання та досвід, можна працювати значно ефективніше і витрачати на просування експорту значно менше грошей.

Звичайно, асоціація може також займатися і технологічним супроводом, розробкою нових продуктів і т. ін. Однак це вже залежить від того, чи потрібен подібний сервіс учасникам.

ІНФАГРО: Як Ви оцінюєте нещодавні активні заяви Асоціації постачальників українських торгових мереж у зв’язку з проведенням вибіркового тестування молокопродуктів (зокрема, масла)? Як Ви думаєте, чому практично всі молочні заводи (крім Яготинського), які виставлені не в кращому світлі Асоціацією, фактично, ніяк не реагують на звинувачення? Мається на увазі, що не реагують адекватно, з використанням медіа і т.п.

Я вважаю, що подібні заяви – це злочин, який повинен розслідуватися відповідними органами. Адже репутаційні збитки дуже просто можна оцінити. Люди повинні нести відповідальність за свої слова. І тут, до речі, мали б активніше працювати асоціації – реагувати таким чином, щоб правдива інформація миттєво розійшлася по всім ЗМІ, а також подавати позов до суду, миттєво! Чому не реагують окремі підприємства – краще спитати у них. Можливо вони не дуже вірять в нашу судову систему.

Останні новини: