За що ми платимо, купуючи пляшку молока?


Спілка молочних підприємств України опублікувала на своєму сайті статтю про структуру ціни ПЕТ пляшки молока. ІНФАГРО наводить статтю повністю.

Нещодавно Спілка молочних підприємств України вирішила ділитися проблемами та здобутками молочної галузі у Facebook. Почали з проблем, оскільки стан галузі став загрозливим.

Дефіцит молока сягнув такого рівня, що це суттєво відбивається на економічних і фінансових показниках молокозаводів, а головне – на цінах молочних продуктів на полиці, які постійно зростають і це непокоїть споживача. Наш споживач поки що небагатий, і якщо ціни зростають, він купує менше.

Світ масових комунікацій непривітно зустрів щире бажання об’єднання переробників показати дійсний стан речей. Висловивши у Facebook свою думку про проблеми галузі, молокопереробні заводи тут же з коментарів дізналися, що виявляється це вони винні в тому, що в країні зменшується поголів’я корів, а також в тому, що «зникли колгоспи». Дізналися також, що молочну продукцію виробляють виключно з молока, купленого за копійки у бабусь, які доять корівок у себе в сараї, а ферм у країні немає, бо «все розвалили». Дізналися, що на молокозаводах спочатку з молока робиться порошок, а потім вже з порошку ‒ знову молоко, а взагалі молоко у нас не молоко і масло не масло, а «одна суцільна хімія». Це основні, але далеко не всі теми фантазій в коментарях.

Не можна сказати, що цей фонтан претензій був неочікуваний, але сподівалися все ж на щось більш адекватне. Схоже, що просвітницькі зусилля молокозаводів, які витрачають час на організацію екскурсій по своїх виробничих цехах, де кожен бажаючий може власними очима побачити як роблять молочні продукти, просто марні.

Маркетологи знають, що з 10 споживачів, яким сподобався якийсь продукт, тільки 1 поділиться своїми враженнями. А з 10 тих, кому цей продукт не сподобався, повідомлять про це 8. Судячи з коментарів у Facebook, це твердження таки вірне.

Незважаючи на це, у Спілці вирішили продовжувати публікації, які дають реальну картину стану галузі, бо вважають її ключовою для забезпечення продовольчої безпеки країни і поважають фахівців переробки, завдяки яким галузь тримається на плаву попри всі негаразди, яких у нашій економіці завжди вистачає.

Спілка молочних підприємств буде продовжувати публікації не для тих, хто шукає скандалів або випльовує в коментарі своє невдоволення всім – молоком, цінами, виборами, наявністю багатих і бідних, і взагалі устроєм світу. Вона буде робити це для тих, хто дійсно хоче знати, що насправді відбувається. І тільки заради них заводські молочні технологи, фінансові аналітики та керівники молочних підприємств будуть ділитися своїми думками і доступно і просто розповідати, чому молочна галузь функціонує так, а не інакше. Чому завод не може випускати «парне молоко з-під корови», чому заводи люблять купувати молоко у ферм і не люблять у перекупників, що збирають його по дворах, чому у молока на полиці така ціна, а не інакша і чому успішна робота молокозаводів важлива для всіх.

Почнемо з ціни пляшки молока як з самої гострої теми, яка хвилює українcьких покупців. Покажемо для прикладу, з чого складається ціна ПЕТ пляшки молока жирністю 2.5%.

Заводи закуповують молоко за різною закупівельною ціною. Для молока в упаковці ПЕТ в перерахунку на молоко жирністю 2.5% собівартість сировини складає 11.11 грн + 2.22 грн ПДВ.

В ціні молока, що надходить власне в переробку, вже врахована ціна збору молока і його доставки на завод, включно з ПДВ це + 0.97 грн до закупівельної ціни.

Ціна пакування (пляшка, корок, етикетка, термоусадна плівка, стікер) з ПДВ складає 3.11 грн.

Витрати на переробку з ПДВ складають 2.90 грн.

Витрати на дистрибуцію (без бонусів), маркетинг, доставку готового продукту в торгові мережі з ПДВ додають до ціни ще 2.8 грн.

Додатково є витрати на бонуси мереж, включно з ПДВ це 7.60 грн, які включено в заводську ціну. Прибуток заводу з ПДВ з однієї пляшки складає 0.43 грн.

Таким чином, з урахуванням всіх вказаних витрат, запланованого прибутку, врахування податків, які потрібно сплатити, враховуючи і ПДВ, заводська ціна, з якою ПЕТ пляшка молока потрапляє у торгову мережу, складає 31.14 грн.

Націнка торгової мережі до ціни 2.06 грн і вже згадані бонуси мереж 7.60 грн (бонуси мереж вже враховано в заводській ціні пляшки молока), включно з ПДВ складають разом 9.66 грн. Торгова націнка додається до заводської ціни і на полиці пляшка молока вже коштує 33.20 грн з ПДВ. Це ціна, яку сплачує споживач.

Таким чином, в ціні молока на полиці, на прикладі ПЕТ пляшки молока 2.5% ціною 33.20 грн, частки тих, хто заробляє на молоці, приблизно такі:

ВИРОБНИКИ МОЛОКА
Виробляють і продають сире молоко. Ціна молока, яке вони продають заводам, враховує витрати на його виробництво і прибуток, а також сплачені державі податки. В перерахунку на молоко 2.5% жирності це 13.33 грн. Це 40.16% ціни пляшки молока на полиці.

Закупівельна ціна сирого молока 13.33 грн

ПЕРЕРОБНИКИ МОЛОКА
Оплачують транспортним компаніям доставку закупленого молока на завод, переробляють його, доставляють готовий продукт в торгові мережі і здають у продаж за ціну, яка враховує всі витрати, а також сплачують державі податки.

Співвідношення складових приблизно таке:

  • Вартість логістики ‒ доставки сирого молока на завод 0.97 грн, 2.92%
  • Вартість пакування 3.11 грн, 9.37%
  • Вартість переробки, включно з оплатою необхідних ресурсів, зарплат, сплачених державі податків 2.9 грн, 8.73%
  • Вартість логістики молочних продуктів, дистрибуція, маркетинг, доставка в торгові мережі 2.8 грн, 8.43%
  • Бонус торговельної мережі 7.6 грн, 22.89%
  • Прибуток переробника 0.43 грн, 1.30%

Заводська ціна 31,14 грн

ТОРГОВЕЛЬНІ МЕРЕЖІ
Продають молочні продукти. До заводської ціни пляшки молока (31.14 грн, куди вже включено бонус торговельної мережі 7.6 грн) додається націнка торговельних мереж, їх прибуток, а також сплачені державі податки: + 2.058 грн, 6.2 %.

Націнка і бонус разом складають 9.66 грн, 29.09%.

Ціна пляшки молока на полиці 33.20 грн

Зі сплачених СПОЖИВАЧЕМ 33.20 грн, гроші отримують:

  • 13.33 грн в перерахунку на молоко жирністю 2.5% отримує виробник молока, щоб покрити всі витрати на виробництво молока, заплатити податки та отримати прибуток
  • 3.77 грн отримує логістична/транспортна компанія за свої послуги з доставки молока на завод і готової продукції з заводу в магазин на покриття витрат, сплати податків та отримання прибутку
  • 3.11 грн отримують виробники пакування – на покриття витрат, сплати податків та отримання прибутку
  • 3.33 грн отримує переробник, щоб покрити витрати по переробці молока і маркетингу, заплатити податки і отримати прибуток, який складає 0.43 грн/л
  • 9.66 грн отримує торговельна мережа, щоб покрити свої витрати, сплатити податки та отримати свою частку прибутку.

Спілка розмістила інфографіку структури ціни пляшки молока у себе в Facebook і з нетерпінням чекає коментарів. Впевнені, що знайдуться ті, хто покаже, де ж там «надприбутки» молокозаводів, про які пишуть ентузіасти в коментарях.

Спілка молочних підприємств України, uadairy.com

Останні новини: