В структурі білоруського експорту сільгосппродукції в Китай в минулому році відбулися якісні зміни. Знизилася частка сировинних товарів і збільшилася частка молочної продукції.
Про це повідомив в Національному прес-центрі журналістам начальник головного управління зовнішньоекономічної діяльності Міністерства сільського господарства і продовольства Білорусі Олексій Богданов.
Він зазначив, що раніше в Китай в основному поставляли сировинні товари – шкіряну сировину, льоноволокно, хутро, тепер переважну частку займає молочна продукція. З 11% в 2016 році частка молочної продукції в Китай зросла до 64%. В цілому обсяг експорту сільгосптоварів в Китай склав в 2017 році 9,9 млн доларів, причому 6,3 млн доларів – поставки молочної продукції. В основі своїй це було ультрапастеризоване молоко в пакетах 1 л і 500 г, сухі молочні продукти (сироватка), і перші пробні партії масла та сирів.
“Цього року ми постараємося за рахунок використання логістики уздовж Великого Шовкового шляху розширити асортимент продукції, постачати в Китай товари з меншим терміном придатності, які можуть йти не тільки по морю, а й залізничним транспортом”, – сказав Олексій Богданов. “Крім того, два м’ясокомбінати в Білорусі отримали право поставок в Китай яловичини. Плануємо до середини поточного року також сертифікувати м’ясо птиці – 5 птахофабрик”.
У числі важливих ринків збуту білоруських продуктів – країни Євросоюзу, хоча це і непростий ринок, де високі митні збори. Високий тарифний захист, особливо молочного ринку, практично в 2 рази збільшує вартість товару.
“Але ми тут не опускаємо руки, рухаємося далі”, – зазначив представник Мінсільгосппроду. “Зараз ми працюємо над сертифікацією підприємств, що виготовляють молочну продукцію і м’ясо птиці. Також з нашими колегами в Європі обговорюємо питання транзиту білоруських тваринницьких товарів через територію Євросоюзу в порт Клайпеди. Тому що поставляти яловичину і м’ясо птиці на ринки Африки і Південно-Східної Азії нам набагато вигідніше через клайпедський порт.
Крім того, в минулому році білоруські експортери непогано попрацювали в Польщі, поставлено туди продукції на 10,6 млн. доларів. Польща в числі лідерів серед європейських країн, які купують білоруські продукти. Друге місце займає Литва (6,4 млн доларів).
У 2018 році диверсифікація експорту націлена на гнучке поєднання кількох головних векторів, зазначив Олексій Богданов. Перший з них – розвиток кооперації з ЄС на основі поглиблення економічних відносин насамперед з Росією. Удосконалюватимуть всі механізми правового регулювання, зняття торгових бар’єрів з товарів і послуг.
Другий вектор – забезпечення партнерських відносин з країнами ЄС з урахуванням можливого вступу Білорусі до СОТ. Білоруська делегація вирушила до Женеви для участі в роботі комітету по сільському господарству СОТ і проведе там ряд зустрічей з країнами-партнерами.
Третій вектор – розширення присутності продукції на нетрадиційних ринках, перш за все, в країнах Азії і арабських державах. Є вже хороші зрушення в цьому напрямку. У три рази зріс експорт в країни Азії та Океанії, в Африку.
Разом з тим, багато ще належить попрацювати над логістичним компонентом. «Нам доводиться конкурувати на цих ринках з великими транснаціональними корпораціями, яким належить майже 50% світової торгівлі», – зауважив Олексій Богданов.