АНДРІЙ ЯРМАК, економіст FAO (TCIN): Про прибутки від виробництва молока та девальвацію гривні

«Ніколи такого не було, і ось знов!» – відомий вислів покійного нині політика можна застосувати до того, що відбувається зараз з прибутками українських виробників молока.

Сподіваємося, що правило «як рік почнеш, так його і проведеш» не буде притаманним 2018 року в сенсі прибутків від виробництва молока. Адже в січні вони впали досить відчутно.

Просте правило українського ринку молока до останнього часу було таким : УМІ в січні ніколи не падає. А якщо УМІ падає в січні, значить щось потужне відбувається на світових ринках та/або на ринку України.

Насправді протягом 2017 року я постійно повторював, що молочний ринок України швидко змінюється і показував це цифрами. Тому зниження УМІ в січні на 4,1% в порівнянні з стандартним для січня зростанням на 2-4%, мене абсолютно не здивувало.

А от що мене дійсно здивувало, так це причини зниження УМІ. Все-таки варто було прогнозувати хоч незначне зниження закупівельної ціни на молоко в січні, враховуючи світові тенденції, однак наші молочники виявилися стійкими, черговий раз перемогли в ціновому поєдинку з переробниками. І ціна в січні виявилася такою самою, як і в грудні. А зниження УМІ відбулося виключно за рахунок відчутного зростання цін на фуражні кормові та шроти. Якщо говорити відверто, то особливого зростання цін на ці товари насправді не було, просто була стрімка девальвація української валюти, на яку так само стрімко реагували ціни фуражних зернових та протеїнових шротів, що, переважно, експортуються.

Не хотілося б скочуватися до дискусій про девальвацію, хотілося  б говорити лише про молоко, та не вийде. Це важливо.

Ми вже давно не бачили співвідношення євро до долара на рівні 1,25. І це на руку тим молочникам, що орієнтується на експорт до країн ЄС. Оскільки гривня девальвувала не тільки до євро, а й до долара США, то це, теоретично, на руку й тим, хто експортує до інших країн світу. Однак все не так просто – виробники молока ще швидше відчули зростання витрат на корми, і не так вже просто з ними торгуватися, бо вони за останні роки наростили м’язи. Чимало підприємств зараз вже мають потужні об’єми молока, а кооперація великих виробників потроху додатково зміцнює їхні позиції.

Але правда така, що світовий ринок молока зараз, незважаючи на нещодавнє зміцнення, лишається відносно слабким. Будь-яке зміцнення цього ринку, як правило, зумовлене тимчасовими емоційними чинниками. Фундаментально на ринку і далі забагато молока, і ціни і далі досить високі. Тому, підтримка девальвацією, скоріш за все, зможе лише допомогти стабілізувати ринок молока, але не зупинить зниження УМІ, яке може відбутися і в лютому, і лише прискориться в березні-травні.

Але чи все так погано? Абсолютно ні. Прибутки в січні 2018 року всього лише на піввідсотка знизилися до першого місяця минулого року. Чи може український виробник підвищити ефективність за рік на пів-відсотка? Звичайно може – потенціал у нас чималий! А рівень прибутку в січні був другим найвищим за останні чотири роки і на цілих 28% перевищував прибутки січня 2016 року, тому причин для смутку немає жодних.

У той же час варто враховувати наступні чинники:
✅- в 2018 році не буде таких високих цін на масло в світі і в ЄС в тому числі, а значить може не бути й такого потужного експорту масла з України;
✅- в цьому році виробництво якісного молока зросте досить відчутно, а це буде потроху тиснути на ціни, адже маркетинг нашої готової продукції на експортних ринках і далі лишається відносно примітивним;
✅- виробництво молока в господарствах населення перестало падати. Невідомо як вплине психологічний фактор, пов’язаний з очікуваною відміною 2го гатунку, але, скоріш, що не суттєво. Думаю, що цей фактор також можна вважати негативним для ринку молока;
✅- погода в регіоні Океанії та Південно-Східній Азії може налагодитися, що також може вбити чи не єдиний позитивний фактор на ринку.

Отже, я думаю, що українським виробникам молока потрібно готуватися до значно менш прибуткового року, ніж попередній. А значить потрібно пришвидшувати роботу зі створення власних переробних потужностей, націлених на експорт дорогої і якісної продукції.

facebook

Останні новини: