19 вересня 2024 року відбулася третя експертна дискусія, присвячена перспективам виходу української молочної продукції на міжнародні ринки.
Під час заходу обговорили ключові напрямки для експорту, серед яких Саудівська Аравія та Марокко, оскільки ці країни демонструють високий попит на молочну продукцію, що створює значні можливості для українських виробників.
У вітальному слові директор Департаменту безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів Ігор Лоцкін зазначив, що ведеться робота над відкриттям 11 ринків, що можуть бути цікаві експортерам-виробникам молочної продукції, серед яких Чилі, Індонезія, Індія, Коста-Рика, Колумбія, Бразилія, Венесуела та інші.
Спікерами заходу були Максим Фастєєв, Ольга Гвоздьова, Галина Перепелиця, Влада Сичкова та Юрій Шевчук.
Максим Фастєєв, партнер проєктів Інфагро та радник комітету з євроінтеграції Спілки молочних підприємств України, презентував огляд потенційних ринків збуту української молочної продукції, який містить інформацію про глобальні тренди та тенденції, статистику зовнішньої торгівлі, макроекономічні показники, споживання молока й обсяги роздрібної торгівлі.
Серед ключових висновків:
- Країни ЄС перспективні для співпраці, оскільки демонструють фінансову стабільність, високу платоспроможність населення та зручні логістичні шляхи. Проте також варто зважати на ймовірність відновлення квот на експорт молочної продукції у 2025 році та високу пропозицію цієї продукції в країнах ЄС
- Ринки Кавказу й Центральної Азії мають високий потенціал для збуту української продукції, попри труднощі, пов’язані з російською агресією
- Країни Близького Сходу та Північної Африки є регіоном з високим потенціалом для експорту українських молочних продуктів. Проте варто пам’ятати про велику кількість геополітичних ризиків, економічну нестабільність та інфляцію.
- Динаміка імпорту молочних товарів у регіонах Північної та Південно-Східної Азії показує значний потенціал для вітчизняних виробників в умовах глобальної нестабільності. Це відбувається завдяки зростанню населення та економіки в країнах цього регіону
Ольга Гвоздьова, радниця директора Офісу з розвитку підприємництва та експорту, презентувала опитування щодо вибору пріоритетних країн для огляду та підготовки гайдів для експортерів-виробників молочної продукції, яке можна пройти за посиланням.
Окрім того, вона поділилася прогнозами споживання на ринках Марокко та Саудівської Аравії, розповіла про основних гравців, конкурентів та канали продажів молочної продукції. Зокрема, експертка відзначила зростання популярності товарів Private Label, продукції з низьким вмістом солі та холестерину, молочних продуктів без доданого цукру й з покращеними поживними властивостями.
Галина Перепелиця, залучена консультантка, сертифікована консультантка з питань експорту до ЄС, технічного регулювання та доступу до закордонних ринків, розповіла про:
- доступ до ринків Марокко та Саудівської Аравії, ввізне мито, податки та збори, процедуру митного очищення, акредитацію потужностей виробника, оформлення ветеринарного сертифіката
- вимоги до виробництва та обігу молочних продуктів, зокрема регламенти та стандарти безпечності, маркування, терміни придатності, інформацію щодо поживної цінності, вимоги до пакування та транспортування
- сегменти ринків і встановлення звʼязків та контактів
Ознайомитися із законодавчими актами можна в практичних довідниках з експорту молочної продукції до Марокко та Саудівської Аравії.
Попри значні перспективи, є певні ризики. Зокрема, у Саудівській Аравії діють високі митні тарифи на імпорт молочних продуктів, що може ускладнити конкуренцію з місцевими виробниками. Важливою є також специфіка процедури митного оформлення та акредитації, що вимагає дотримання багатьох бюрократичних процедур — про це наголосила під час панельної дискусії Влада Сичкова, головний спеціаліст Управління міжнародного співробітництва, торгівлі та євроінтеграції Держпродспоживслужби.
Юрій Шевчук, віцепрезидент Olam Food Ingredients та керівник молочного напряму СНД&MENA, під час панельної дискусії зазначив, що останніми роками Марокко збільшило імпорт сухого знежиреного молока, який зріс до 35 000 тонн. Саудівська Аравія також демонструє високий попит на сухе знежирене молоко, імпортуючи близько 70 000 тонн на рік. Важливим аспектом для успішного виходу українських виробників на ці ринки є стандартизація молочних продуктів та дотримання вимог до якості та логістики.
Також експерти обговорили проблеми логістики, пов’язані з війною, зокрема необхідність використання альтернативних портів для експорту, як-от румунський порт Констанца.
Експерти резюмували, що український молочний сектор має значний потенціал для розвитку на міжнародних ринках. Проте успішний експорт залежить від здатності виробників адаптуватися до вимог кожного ринку, дотримуючись необхідних стандартів і враховуючи специфіку місцевого споживача та конкурентні умови.
Цьогоріч експертні дискусії спрямовані на адаптацію та трансформацію експортних можливостей для українських виробників молочної продукції у 2024 році в умовах війни та зміни молочних балансів.
*****
Серію заходів проводить Офіс з розвитку підприємництва та експорту, національний проєкт Дія.Бізнес й аналітичне агентство ІНФАГРО за підтримки Швейцарії в межах швейцарсько-української програми «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України», що впроваджується Дослідним інститутом органічного сільського господарства (FiBL, Швейцарія) в партнерстві із SAFOSO AG (Швейцарія).