Цінова динаміка, точніше, темпи зростання на молочних ринках України відрізняються, особливо, якщо ми говорим про порівняння грудень до грудня минулого року.
Так, вартість сирого молока наприкінці 2023 року була на 20% вищою проти кінця 2022 року, в той час коли оптові ціни для свіжої категорії (під ритейл) та біржових молочних товарів зросли «тільки» на 10%. Якщо згадаємо про загальну споживчу інфляцію в Україні, то вона буде відрізнятися ще суттєвіше, тільки +5% в грудні до грудня минулого року.
Проте, ми повинні відрізняти тренди, які були лінійними (наприклад, зростання цін в ритейлі), та такі, які мають високу волатильність в межах року (закупівельна вартість сирого молока). Якщо ми порівняємо середні ціни сирого молока с/г підприємств у 2023 році проти року попереднього, то результат буде вже не +21% (грудень до грудня), а +13%. Так само з інфляцією, індекс споживчих цін за 2023 рік в цілому зріс на 12,9 відсоткових пунктів до 2022 року (група «продукти харчування та безалкогольні напої» загалом подорожчала відчутніше, +14,7 пунктів).
Тобто середні інфляційні темпи для вартості сирого молока та оптових цін за підсумками фінансового року все-таки були схожими (+10-13%), загальна споживча інфляція також прилаштована до цього діапазону. Але відмінності «грудень до грудня», ще раз: +20% для вартості сирого молока та +10% для оптових цін, генерують декілька сценаріїв для першого півріччя:
1/ стабілізація поточних цін з боку ритейлу та динамічне зниження вартості сирого молока (факт проти – поточний баланс попиту та пропозиції сировини);
2/ стабільний ріст цін в ритейлі при збереженні поточної закупівельної вартості сирого молока (факт проти – динаміка загальної споживчої інфляції на рівні +5%);
3/ змішаний варіант, коли тренди будуть прямувати один до одного (найбільш вірогідний, на мою думку, сценарій). Таким чином, в середині 2024 молочна інфляція, як сировинна, так і споживча, може бути на рівні 15-16% до відповідної дати минулого року.