Чи буде різке зростання витрат постійним явищем і чи варто очікувати банкрутства деяких менших і фінансово слабших молочних компаній? Кому загрожує цей сценарій? Який буде його масштаб?
Ці питання Forum Mleczarskie задав Агнешці Малішевській, віце-президенту COGECA, директору Польської молочної палати.
– Я боюся, що витрати на виробництво (упаковка, енергія, газ, витрати на оплату праці, комплектуючі для виробництва, транспорт тощо), на жаль, зростатимуть саме так, як сьогодні зростає інфляція. А тут вона зростає надзвичайно швидко, і у мене таке враження, що це зовсім неконтрольовано. Кожен елемент виробництва зріс досить серйозно.
– За оцінками молокозаводів, собівартість продукції зросла в деяких регіонах до 70%. Варто зазначити, що поки переробники молока переклали на споживачів лише близько 20% цих витрат. Тому неважко зробити висновок, що від кризи виграють лише торгові мережі, які постійно вимагають від молокозаводів все більших і більших знижок.
Мені здається, що настав час посадити за один стіл торгові мережі, переробників і аграріїв і розкрити всі карти. Я розумію, що кожен у цьому ланцюжку має отримувати прибуток, але це не повинно бути за рахунок фермерів і переробників. Ми повинні поважати один одного.
– Вже сьогодні переважна більшість споживачів здійснює покупки, зважаючи на вміст свого гаманця. Про це свідчить різке падіння частки продажів органічної та еко продукції тощо. Полиця преміум-класу дуже велика, але
кількість покупців, яких вона цікавить, значно скоротилася.
Слід пам’ятати, що у нас єдиний ринок і в польських магазинах сьогодні є товари з різних країн, де криза також дуже відчутна. Витрати на виробництво всюди високі. Крім того, можна очікувати, що після підписання угоди про вільну торгівлю з країнами Mercosur це, можливо, нас накрила хвиля продуктів із цих країн. І, ймовірно, ці продукти будуть набагато дешевшими, – наголошує Агнешка Малішевська.
– Тому ми повинні готуватися до того, що в наступні місяці буде досить складна ситуація, яка торкнеться як аграріїв, так і переробників. Боюся, що деякі заводи, які мали невеликі фінансові запаси і не дуже диверсифіковані продажі, можуть не пережити цю кризу. Хотілося б, щоб я помилялася.
ІНФАГРО за матеріалом forummleczarskie.pl