МЕРТ змінює процедуру видачі дозволів на ввезення в Україну харчових продуктів європейськими компаніями

Уряд готується запровадити для імпортерів з ЄС дзеркальну процедуру отримання дозволів на ввезення продукції на свою територію.

Це випливає із аналізу проекту  наказу Мінекономрозвитку «Про затвердження Порядку визнання еквівалентності системи державного контролю країни-експортера», розміщеного на сайті відомства.

Раніше Україна в односторонньому порядку визнала дію всіх внутрішніх дозволів ЄС без аудиту, як це передбачено Угодою про асоціацію. Відповідна процедура спрощення була передбачена наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 1 квітня 2014 року № 118 «Про визнання еквівалентності системи контролю виробництва та обігу продукції та сировини тваринного походження Європейського Союзу» № 431/25208. Цей наказ в односторонньому порядку дозволяє імпорт харчової продукції усім іноземним виробниками, які мають «єврономери».

Наразі ж МЕРТ збирається виправити цю помилку і пропонує скасувати наказ № 118 та запровадити порядок надання дозволу на імпорт харчової продукції за результатами аудиту з боку ДПСС.

Зараз важливо відновити паритет у торгівлі і скасувати наказ 118 схваливши порядок проведення аудиту, відповідно до якого іноземні підприємства отримають доступ до ринку України після проведення аудиту», — сказано у проекті рішення наказу МЕРТу.

Тож після затвердження даного наказу всі європейські компанії повинні будуть пройти повну процедуру отримання дозволів для ввезення своєї продукції на ринок України.

Процедура отримання дозволів на ввіз продукції для  європейських компаній виглядатиме наступним чином. Для визнання еквівалентності компетентний орган країни-експортера подає до Держпродспоживслужби запит, який повинен містити інформацію щодо:

  1.  конкретних видів підконтрольних об’єктів, які планується ввозити (пересилати) на митну територію України, із зазначенням кодів згідно з УКТЗЕД таких підконтрольних об’єктів;
  2. очікуваного обсягу імпорту підконтрольних об’єктів з
    країни-експортера;
  3. кількості та типу потужностей, які відповідно до гарантій, наданих країною-експортером щодо відповідності (еквівалентності) її системи державного контролю законодавству України про харчові продукти та корми, здоров’я та благополуччя тварин, є такими, що відповідають вимогам законодавства України;
  4. гарантій, що система державного контролю країни-експортера забезпечує рівень безпечності та/або здоров’я та благополуччя підконтрольних об’єктів, який є еквівалентним рівню, що встановлений законодавством України для тих самих підконтрольних об’єктів.

Протягом одного місяця після отримання запиту Держпродспоживслужба звертається до компетентного органу країни-експортера для отримання інформації, передбаченої частиною третьою статті 59 Закону (далі – звернення).

Звернення повинно містити інформацію про:

  • ветеринарно-санітарний статус країни-експортера;
  • результати оцінки ризиків, пов’язаних із підконтрольними об’єктами, які планується ввозити (пересилати) на митну територію України, а також заходи, які вжито в країні-експортері на основі оцінки ризиків;
  • виявлені невідповідності підконтрольних об’єктів, які були ввезені (переслані) на митну територію України протягом трьох років, що передують даті отримання запиту.

Якщо інформація, отримана від компетентного органу країни-експортера у відповідь на звернення, свідчить про еквівалентність системи державного контролю країни-експортера, Держпродспоживслужба здійснює перевірку відповідності (еквівалентності) системи державного контролю країни-експортера законодавству України (далі – перевірка). Дана перевірка здійснюється в порядку, передбаченому постановою Кабінету Міністрів України від 05 липня 2019 року № 589 “Про затвердження Порядку здійснення державного контролю у країнах-експортерах” (далі – Порядок здійснення державного контролю). Більше деталей подальшого механізму дивіться у файлі .

Нагадаємо, що наразі лише 387 підприємств з України мають право експортувати до ЄС харчову продукцію тваринного походження.  Усі вони пройшли ретельну оцінку. Натомість до України імпорт здійснює в рази більше компаній. Як стверджують наші джерела в уряді, лише з Республіки Польща до України можуть імпортувати 6140 підприємств. Зокрема, в торгівлі з тією ж Польщею спостерігається наразі критична неефективність діючого механізму видачі дозволів. Так, за січень-вересень 2021 року обсяг двосторонньої торгівлі товарами з Польщею перевищив $7,5 млрд, що є рекордним показником та перевершує результат усього 2020 року ($7,36 млрд). При цьому ситуація з поточним забезпеченням дозволів є критичною: у 2021 році вперше польською стороною не було надано жодного додаткового дозволу. При цьому за умовами угоди про ЗВТ з ЄС було затверджено показник дозволів для України на рівні 200 тис. основної квоти та 60 тис. опціонних дозволів. Як результат, станом на 16 серпня 2021 року прогнозована нестача дозволів складала 34 000 дозволи. Зауважимо, що з жовтня 2021 року українськими перевізниками вичерпано всі наявні дозволи Республіки Польща. При цьому Польща є транзитною країною на шляху до 12 країн ЄС. З огляду на постійне зростання товарообігу між Україною та країнами ЄС така ситуація стає вкрай критичною для українських перевізників і вимагає оперативного втручання з боку МЕРТу.

agropolit.com

Останні новини: