Починають втілюватися в життя песимістичні прогнози – в Україні стартував період профіциту молока, ціни на нього падають – ІНФАГРО
Прийшла весна – пропозиція молока почала помітно збільшуватися. Але, на жаль, вже не все молоко знаходить належний попит, адже внутрішнє споживання молокопродуктів не виросло, а експортні ціни на них мають тенденцію до подальшого зниження.
Надія, що ситуацію виправить черговий виток девальвації гривні, не виправдалася. В кінці лютого було певне зростання курсу долара, але зараз він відкотився назад.
Загалом, переробники будуть змушені відмовлятися від дорогого молока. І якщо з категорією сільгосппідприємств вони в цьому процесі будуть обережними, то до сировини від населення ставлення буде досить зневажливим. За таке молоко будуть платити лише стільки, щоб було вигідно його сушити. І такий стан справ в перспективі, безсумнівно, позначиться на прискоренні процесу вирізання худоби. Хоча, з іншого боку, на пасовищний сезон селяни особливо позбавлятися від корів не стануть, а ближче до його завершення може статися, що і ринок оговтається, і переробники зможуть збільшити закупівельні ціни на молоко.
У всякому разі, західні аналітики в особі керівництва новозеландської компанії Фонтерра, припускають, що за наступні шість місяців кон’юнктура світових ринків повинна покращитися. Чи збудеться такий прогноз, стверджувати рано, але на значне подальше падіння світових цін на молокопродукти розраховувати вже не варто, як то кажуть, далі нікуди. Багато молочних компаній вихід зі складної ситуації бачать лише в поліпшенні кон’юнктури зовнішніх ринків, намагаються освоювати перспективний китайський ринок, їздять на різні виставки та інші заходи в Азії і Африці. Приміром, зараз українська делегація молочників (під егідою ФАО) перебуває в Тайвані, ринок якого дуже перспективний в плані поставок молочної продукції. Серед основних аргументів називається дуже висока закупівельна ціна на місцеве сире молоко (0,8-1,0 долара за кілограм). А імпортні мита на молокопродукти відносно невисокі.
Начебто перспективи експорту великі в той же Китай, Тайвань або інші країни, але «святе місце порожнім не буває». На цих ринках давно працюють інші країни-експортери, і вклинитися туди українським постачальникам буде дуже непросто.
Та що там говорити про нові можливості експорту, тут Україна втрачає свої традиційні ринки збуту. Навіть Молдова має намір обкласти українські молокопродукти митом. Хоча навряд чи чиновники країни наважаться зробити такий крок, але факт очевидний.
Попит на сировину прогнозовано обвалився, як тільки почався Пост. Ціни на молочні жирів, дуже затребувані на початку березня, тануть на очах (разом з ними і на спотова молоко, вершки, масло «моноліт»), але ж попереду ще весь квітень і травневі свята.
З що подешевшало профіцитного сировини, здавалося, можна б зробити запаси сухого молока і масла, ось тільки сьогоднішній рівень цін не задовольняє операторів – для експорту виробництво все одно не вигідно, а зберігати запаси біржових товарів всю весну і літо на сьогоднішній день можуть дозволити собі тільки кілька великих компаній.
Тому з перших чисел квітня переробники будуть пробувати далі знижувати вартість сировини, найближчим часом молоко може «втратити» ще 20-30 копійок своєї сьогоднішньої ціни.