Молочний бізнес – 2018

XI Всеукраїнська конференція з міжнародною участю

15 листопада 2018

Прем’єр готель Русь, Київ, Україна

Організатори: Інфагро, Спілка молочних підприємств України

Одинадцятий рік поспіль, традиційно в листопаді, українська молочна спільнота збереться для обговорення старих і нових проблем галузі, для пошуку шляхів їх вирішення і просто для звичайного спілкування колег.
Які нагальні питання варто розглянути цього разу?

ТРЕНДИ МОЛОЧНОЇ ГАЛУЗІ УКРАЇНИ

Виробництво молока поки що знижується

  • Виробництво молока в країні поки що скорочується, і цю тенденцію не вдасться подолати ще як мінімум три роки. Це погано. Але добре те, що сільськогосподарські підприємства впродовж останніх шести років збільшують пропозицію високоякісної сировини. А от домогосподарства стабільно знижують виробництво молока і підприємства майже не встигають компенсувати це зниження.
  • Від повноцінної кризи через зменшення виробництва молока галузь рятують, в основному, не найкращі фактори. Перш за все, це низький рівень споживання молочних продуктів в Україні, обумовлений як низькими доходами українців, так і суттєвим зменшенням кількості споживачів внаслідок втрати територій і трудової міграції. Балансувати галузі допомагає також статус країни експортера.

Затяжну кризу в галузі майже подолано

  • Наслідки глибокої геополітичної і економічної кризи, що розпочалася в 2014 році, українським молочникам в значній мірі уже вдалося подолати. Є сподівання що «дно» в падінні виробництва і споживання молочних продуктів в Україні уже пройдено. В поточному році, скоріш за все, відбудеться збільшення випуску продукції для внутрішнього ринку як за рахунок прогнозованої цінової стабілізації, так і за рахунок очікуваного покращення благополуччя українців. Проте розраховувати на суттєве збільшення споживання молочних продуктів поки що не варто, оскільки змінюється загальний портрет споживача – підросло так зване «покоління пепсі». Значне зростання промислового виробництва можливе тільки по певних товарних позиціях і то тільки за рахунок прогнозованого зменшення пропозиції молочної продукції домогосподарствами. Це стосується, в першу чергу, звичайного молока, свіжого сиру, сметани, тобто таких молокопродуктів, які зараз ще масово продаються на ринках, але обсяги такої торгівлі будуть обов’язково зменшуватися .

Україна експортує мільйон тон молока

  • Товарна і географічна структура експорту молокопродуктів за останні роки кардинально змінилася. Якщо до 2013 року більшість експортерів робили ставку на Росію і виходили туди, в основному, з сирами, то зараз основу зовнішніх продажів складає вершкове масло разом із суміжними в процесі його виробництва продуктами. При цьому більша частина молочного експорту вже здійснюється за межі країн колишнього Радянського Союзу.
  • Експортерів зараз більше хвилює на який асортимент потрібно робити ставку – масло+сухе знежирене молоко, чи масло+казеїн, чи масло+сирний продукт. Питання також – чи продавати ці товари трейдерам, чи пробувати самому виходити на кінцеві ринки збуту.
  • Повернути славу великого експортера сиру Україні вдасться дуже нескоро. За період втрати можливості збуту товару до Росії нових ринків сировари так і не знайшли, і не дуже й стараються, бо наша продукція, окрім багатьох інших причин, просто не конкурентна по ціні на світових ринках. Більше того, через цю ж причину в Україні знову стрімко зростає імпорт сиру. Він уже перевищує експорту даного товару з країни. Це не може не хвилювати вітчизняних сироварів. Потрібно кардинально міняти маркетингову політику.

СВІТОВІ ТРЕНДИ

Глобальні тенденції

  • Вже третій рік поспіль на світовому ринку діє певний дисбаланс молочного білку і жиру. Зростання пропозиції білкової продукції, перш за все сухого знежиреного молока (СЗМ), не було забезпечено відповідним попитом, що спричинило накопиченню рекордних запасів товару в країнах ЄС та США (загалом понад 500 тис. т в квітні). Такі надлишки товару впливають на формування дуже низьких світових цін на СЗМ. Навіть якщо виробництво цього товару не буде зростати, процес вирівнювання балансу буде тривати ще років два. Світовий попит слаабкий, крім того, ціни на сухі білкові сироваткові продукти низькі.
  • У той же час у світі зріс попит на молочні жири, зростання пропозиції яких уповільнилось через перевиробництво сухого знежиреного молока. Особливо відчутній дефіцит в країнах ЄС, де ціни в минулому році піднімались до рекордно високого рівня. Досить дорогим буде вершкове масло і в поточному році. В ціні залишається і сухе незбиране молоко.
  • Ринок сиру останнім часом виглядає найбільш стабільним. Пропозиція товару хоч і зростає, проте світові ціни на нього не падають і є навіть певне зростання. Проте тренд може змінитися, якщо і надалі надлишки сировини, які раніше традиційно направлялися на виробництво СЗМ, будуть масово використовуватися для випуску сиру, і ціни можуть знову впасти.

Зміни на східноєвропейському ринку

  • Польща за останнє десятиріччя здійснила справжній прорив в молочній галузі, ставши одним із найбільших європейських експортерів молокопродуктів, в тому числі високотехнологічних.
  • Білорусь не відкидає плани суттєвого збільшення виробництва молока до 2020 року, незважаючи на загострення проблеми експорту великих надлишків молока вже зараз , в тому числі і через масштабні торгівельні обмеження Росії.
  • В Російській Федерації завдяки санкціям (заборона імпорту з провідних країн-експортерів світу) за кілька років помітно зросло власне виробництво молока і молокопродуктів. Проте споживання молочних продуктів в країні скорочується, що призвело до суттєвого зниження цін на них. У квітні 2018 поточного року ціни на деякі молочні продукти на російському ринку конкурентні зі світовими. Тобто в довгостроковій перспективі не виключено, що Росія може стати експортером молокопродуктів.

ОСОБЛИВОСТІ РЕГУЛЯТОРНІ, МАРКЕТИНГОВІ, ТЕХНОЛОГІЧНІ

Молочні кооперативи

  • Кооперативний рух – данина моді чи реалії нового витку розвитку молочної галузі країни? В певних кругах сільськогосподарських підприємств вже давно виношується ідея створення власної переробки молока з посиланням на успіхи відомих світових кооперативів, чи то нідерландської FrieslandCampina, чи новозеландської Fonterra, чи багатьох інших подібних компаній. Але поки що до кінця незрозуміло, чи приживеться в Україні така модель ведення молочного бізнесу, чи скоро запрацює перший такий кооператив і чи з’являться після цього інші? Відкритих питань ще досить багато.
  • Окрім згуртування задля переробки промислових виробників молока, останнім часом знову активізувалася тематика створення обслуговуючих кооперативів на базі домогосподарств. Для підтримки таких об’єднань урядом в поточному році навіть було виділено суттєве фінансування. Але знову ж таки, є сумнів в ефективності діяльності подібних кооперативів. Питанням залишається, чи здатні вони забезпечити якість сировини в умовах сьогоднішніх реалій села, чи будуть просто використані як механізм для збільшення закупівельної ціни на молоко від населення?
  • Можливо колись кооперативи дозволять скасувати постійні міжусобиці між виробниками і переробниками молока. Зокрема, сільськогосподарські підприємства постійно нарікають, що переробники не хочуть їм платити пристойні гроші за молоко, маючи надприбутки від реалізації своєї продукції задорого. В США фермери отримують 31 цент з кожного долара від кінцевої реалізації. Щоб не було ображених учасників ринку, можливо вже варто «відкрити карти» і українським операторам молочного ринку, щоб нарешті стало зрозуміло, хто скільки заробляє, яка реальна рентабельність виробництва молока і його переробки і які прибутки має торгівля?
  • Уряд не перестає хвалитися небувало великою сумою державної дотації для розвитку тваринництва, виділеною на 2018 рік. Проте виробники молока незадоволені існуючим механізмом розподілу цих коштів і дуже сумніваються в реальності їх отримання. В кінці року буде зрозуміло, хто скільки державної підтримки отримав і чи можна довіряти уряду в перспективі, інвестуючи в розвиток молочної галузі.

Молочний фальсифікат і медіа

  • “Фальсифіковані молочні продукти” . Такі заголовки дуже часто використовуються в українських мас-медіа. Чи дійсно зловживання такі масштабні? Чи вдасться подолати цю ганебну тенденцію за допомогою нових можливостей контролюючих органів? Як мають реабілітувати своє ім’я добропорядні виробники молокопродуктів?

Хто працюватиме в молочній галузі

  • Кадровий голод ускладнює розвиток бізнес-процесів в молочній галузі України. Якщо раніше переробні підприємства нарікали на погану підготовку кадрів спеціалізованими навчальними закладами, то останнім часом намітилась тенденція до масового відтоку уже підготовлених спеціалістів за кордон. Як з цим боротися? Піднімати заробітну плату? Виховувати на виробництві свої власні кадри?

Це, коротко, основні теми, які будуть обговорюватися на конференції визнаними фахівцями галузі та їх зарубіжними колегами.

Запрошуємо на МОЛОЧНИЙ БІЗНЕС – 2018!

Останні новини: