АНДРІЙ ЯРМАК, економіст FAO (TCIN): компліменти і вітання всім – і виробникам молока, і переробникам

У 2018 році на 14,1% біднішими стали ті професійні виробники молока України, які не змогли підвищити ефективність виробництва. У даній оцінці враховані лише втрати від зміни цін на корми та зниження ціни на молоко – саме ці два фактори ми використовуємо для підрахунку Українського Молочного Індексу (УМІ).

Але УМІ за 2018 рік був вищим на 13,7% ніж в 2016 році і на цілих 23,3% вищим, ніж в 2015 році, але то були дійсно найважчі роки, коли Україна втратила практично єдиний ринок збуту, та ще й світові ціни на молоко обвалилися до рекордно низьких рівнів.

Чому ж ми отримали нижчий УМІ в 2018 році?

Основна причина – це подорожчання концентрованих кормів на 21,6% по відношенню до 2017 року. Інший фактор – зовнішній – світові ціни на молочні продукти були в середньому на 5% нижчими, ніж в 2017 році: сир подешевшав на 6%, молочний жир – на 8%, а білок – на 4%.

А що українські переробники? Адже в минулі роки вони були найслабкішою ланкою молочного бізнесу, бо дуже повільно адаптувалися до нових реалій.

Цього року я зроблю кілька компліментів переробникам. Я думаю, що ми зробили значний прорив, не кількісний, а якісний! Україна наростила експорт до багатих та стабільних країн більш дорогих та якісних продуктів на ринку, який стагнував і коли ціни падали. А це закладає підвалини успішного бізнесу на довші роки.

Я майже переконаний, що в 2019 році запрацює перший кооперативний завод. Знаю, що давно вже обіцяю, але наші фермери консервативні, і не дуже вміють поки що домовлятися. Але ми вже наближаємося до цього моменту! А вже в 2020 році їх повинно бути мінімум два. Можливо, у 2021. І я говорю зараз не про маленькі заводи, а про гравця національного масштабу з прицілом на лідерство.

Мені дуже подобається, як “пішла” тема маленьких крафтових виробництв, яку ми дуже довго просували! Я дуже радий, що у нас зараз є портал seeds.org.ua, який пише про такі речі, популяризуючи цю нішу. Адже невеличкі місцеві підприємства, що роблять якісний локальний продукт, це завжди велика гордість місцевого населення. Приклад – Племзавод Степной. Спробуйте їхні молочні продукти один раз і вже ніколи від них не зможете відмовитися! Тому до них стоїть черга завжди.

А що наші фермери-молочники? А вони, хоч і заробили трохи менше, але майже всі значно підвищили ефективність! Приємно бачити, що ми зараз в провідних господарствах вже маємо продуктивність на рівні господарств США, і кількість таких підприємств зростає. Навіть цього року, при зниженні доходів, ефективні виробники, що мають молоко гатунку екстра, були з хорошим прибутком.

І головне, екстра – це єдиний стандарт, який має виробляти професійний виробник молока, якщо він хоче бути успішним. Я дуже радий, що роки зусиль про просуванню філософії якісного молока як сировини і якісного продукту, дають результат! Як наслідок – зростає довіра до власних молочних продуктів.

Гарного 2019 року, друзі-молочники!

Andriy Yarmak, fb

Останні новини: