У виступі на конференції МОЛОЧНИЙ БІЗНЕС-2018 15 листопада, Вадим Чагаровський висловив свої міркування з приводу загальної ситуації на молочному ринку України, а також навів причини, з яких ситуація на молочному ринку країни зараз краща, ніж минулого року.
Чому ми в цьому році маємо кращу ситуацію на молочному ринку?
Перше. У цьому році вперше за п’ять років всі компанії проводили рекламні акції. В телевізорі з’явилися всі: Галичина, Молочний Альянс, Данон, Вімм-Білль-Данн, Терра Фуд, Молокія, Люстдорф. Цей перелік тільки приклад. Насправді ж практично всі компанії в цьому році проводили великі рекламні кампанії. Я вважаю, що це одна із причин: у споживача підвищилася лояльність і це сприяло зростанню споживання.
Друге – відносна стабілізація цін на готову продукцію. Тих великих підйомів цін, які були раніше, у цьому році не було. Цінова ситуація була більш менш стабільною. Це теж посприяло збільшенню споживання.
Третє – почався перехід від споживання базарних молочних продуктів до споживання продукції цивілізованих відомих виробників, до брендів. Говорячи про базари, де продається молочна продукція, варто зауважити, що там у нас практично немає Держспоживслужби. А для них там є багато роботи.
Як приклад наведу творожну групу. На базарах у Києві, Київській, Харківській та Полтавській областях сир кисломолочний (творог) коштує 23-24 грн/кг. Ми всі, фахівці молочної галузі, розуміємо, що такого просто не може бути, тому що мінімум 8 тонн молока йде на виробництво 1 т творога. Якщо навіть брати для виробництва більш дешеве молоко господарств населення, то тільки собівартість молока для виробництва 1 кг творога – це 40 грн. А відпускна ціна на базарі при цьому 23 грн.
У нас з’явилися свої «Кулібіни» і «Лівші», які використовують спеціальні технології для виробництва творога. Це, в основному, робиться в Харківській області: Зміївський, Богодухівський, Малороганський заводи виробляють творог за російською технологією – з використанням фіброволокон та рослинного білку. Потужність виробництва цих підприємств 30-40 тонн творожних виробів на добу. На жаль, від відповідних служб реакції немає ніякої. А ним повинні б цікавитися Держпродспоживслужба і податкова інспекція, навіть силові структури. Тому поки що такі продукти на нашому ринку є.
Четверте. В Україні існує тіньовий ринок доходів. Щоб ми не говорили, за європейськими джерелами у нас в країні взагалі 55% економіки знаходиться в тіні. Наші джерела говорять, що ні, значно менше, тільки 40%. Але разом із тим всі визнають, що це явище існує. Раз є тіньова економіка, є і тіньові доходи, є можливість з цих доходів купувати продукти.
З початком використання так званих «інноваційних технологій», про які я згадав, зросло і споживання, і виробництво молочних продуктів. Те, що такі технології застосовуються, видно хоча б тому, що у нас немає стільки сировини, щоб виробити стільки продукції, скільки показує статистика.
Ну і остання, п’ята причина покращення ситуації на молочному ринку країни. Це пожвавлення споживання молочних продуктів в сегменті HoReCa, і особливо це помітно по Києву і Київській області. Київ сьогодні, щоб там не говорили, це мегаполіс. Фактично, всі переселенці з Донецької і Луганскьої областей мешкають у Київській області. Ми бачимо, наскільки зросла кількість точок громадського харчування. За деякими даними зростання сегменту HoReCa становить 40%.
Розуміючи причини зростання нашого ринку і треба думати – як розвиватися далі.