ВАСИЛЬ ВІНТОНЯК, директор Інфагро: І в Америці ціна на молоко диктується державою

Після двотижневої поїздки до США, організованої у серпні в рамках програми USDA Cochran Fellowship Program, я вже ділився враженнями про молочну промисловість США загалом. Зараз хотів би зупинитися на галузевому ціноутворенні.

В небагатьох країнах з ринковою економікою ціни на харчові продукти регулюються. У США, як виявилося, державою встановлюються мінімальні ціни на молоко.

З цією метою в країні функціонує спеціальна служба Federal Milk Marketing Order (FMMO) при USDA (Міністерство сільського господарства США). Ця служба створена ще у 1937 році для регулювання відносин виробників і переробників молока та підтримання загального балансу молочного ринку в країні. Для встановлення цін у США зараз виділено 11 зон (система працює не у всіх штатах). Чи потрібна така допомога – розрахунок мінімальної ціни – вирішують самі учасники ринку.

Джерело: USDA Agricultural Marketing Service

В США молоко ділиться на 4 класи в залежності від призначення в подальшому використанні : клас І – для виробництва питного молока; клас ІІ – для виробництва морозива, десертів; клас ІІІ – для сиру; клас ІV – для масла і сухого молока.

Проте мінімальна ціна встановлюється тільки для молока класу I і вона зазвичай вища, ніж для інших класів. Вираховує цю ціну щомісяця FMMO по спеціальних формулах, зворотнім шляхом, відштовхуючися від вартості готових молочних продуктів в торгівлі. Розраховується середньозважена ціна по всіх класах (напрямках переробки) молока, яка і буде мінімальною для 1 класу.

Слід зазначити, що ціна молока для виробництва сиру чи сухого молока іноді може бути нижчою за ціну молока І класу навіть удвічі. Найчастіше така різниця може формуватися весною, коли в країні створюється великий надлишок молока. Тобто в США, як і в Україні, також є сезонність у виробництві молока і в ціноформуванні. Часто в пік сезону американське молоко, призначене для виробництва сиру чи сухого молока може бути значно дешевшим, ніж в Україні (наприклад 8 центів/фунт). Тому зрозуміло, чому часто американський Чеддер продається на зовнішніх ринках по 3 долари/кг, в той час як для українського сиру рівень в 4 долари буває збитковим.

Взагалі фермери США зазвичай не мають високих прибутків від реалізації молока. Те, що в Україні в молочному виробництві можна мати 40% рентабельність вони сприймають як велике диво. Для більшості із них чистий заробіток у 2-4 центи на літрі молока вважається абсолютно нормальним.

На відміну від України, торгові мережі працюють на значно менших відсотках. А ціна молока на полиці супермаркетів приблизно вдвічі перевищує фермерську ціну сировини:


Джерело: USDA Economic Research Service

Останні новини: