ВАСИЛЬ ВІНТОНЯК, директор Інфагро: Про молочну Америку

В серпні агентство ІНФАГРО брало участь в двотижневій діловій поїздці української делегації виробників молочної продукції до Сполучених Штатів Америки. Поїздку було організовано в рамках програми USDA Cochran Fellowship Program. Вдалося отримати багато цікавої інформації по молочній галузі США, якою я хочу поділитися.

Перш за все – про виробництво молока. В країні налічується понад 40 тисяч молочних ферм різного розміру, від 2 корів до десятків тисяч. При цьому слід зазначити, що лише на 3% ферм від загальної кількості ферм в країні зараз займаються молочним виробництвом. На цих фермах утримується 9,3 млн. корів і виробляється майже 100 млн. тон молока.

Загалом, кількість молочних ферм і корів скорочується, а виробництво молока щороку зростає приблизно на 1,5% за рахунок підвищення продуктивності корів, яка вже перевищує рівень в 10 тон/рік/голову. На багатьох фермах норма понад 12 тон/рік/голову.

Молочна галузь США побудована на кооперативах. Ринок влаштований так, що вести бізнес поза межами цих кооперативів досить складно. Одинокі виробники молока, та й переробники, просто не в змозі конкурувати з великими кооперативами. Через це постійно відбувається поглинання самостійних невеликих операторів ринку, відбуваються також і злиття кооперативів.

В країні працює 132 кооперативи, які виробляють біля 84% молока. З них виділяється  десяток великих кооперативів, які виробляють, та й переробляють, більше половини всього молока:

Source: National Milk Producers Federation

Переробкою молока у США займаються більше 2 тисяч заводів. Працюють і дуже старі дрібні підприємства, які поступово відходять від бізнесу, і дуже великі сучасні комплекси, які витісняють з ринку дрібні. В країні є біля 625 заводів, які розливають молоко, понад 650 сироварень, 225 сушильних і консервних підприємств і майже 600 виробників морозива і заморожених десертів.

Торгівля молочними продуктами в США з кожнім роком глобалізується. В країні товар все рідше продається в дрібних магазинах, та й взагалі кількість таких торгових точок стрімко зменшується. В країні сформовано цілий ряд торгових мереж. При цьому біля половини всіх продажів здійснюють вісім мереж, а через відому мережу Walmart взагалі реалізується чверть всіх молокопродуктів.

Ринок США дуже великий як за кількістю споживачів, так і за середнім споживанням на душу населення. Це і не дивно, бо в країні проживає 319 млн. людей. А споживає середньостатистичний американець біля 300 кг молокопродуктів на рік (в перерахунку на молоко). Найбільше молока іде на виробництво цільномолочної продукції, бо ж тільки питного молока споживається по 68 літрів/особу/рік. Сирів американці з’їдають по 17 кг на рік, масла по 2,6 кг.

Незважаючи на велике власне споживання, в США також є значні надлишки молока для експорту. Як кажуть американці, 8 млн корів працюють на внутрішній ринок, а 1,3 млн на експорт. Загалом країна щорічно експортує молочних продуктів приблизно на 6 млрд. доларів. Головним партнером на зовнішніх ринках є Мексика, значні обсяги продаються в Канаду, Китай, Японію та Корею. Основні товари в експортній торгівлі – сухе молоко і сир.

Останні новини: