Уганда: за 10 років зростання річного молочного експорту з нуля до 80 млн долларів

imageЗа даними The Independent, ланцюг доданої вартості в молочному секторі Уганди сприяє зростанню комерційного сільського господарства, стимулюючи сільськогосподарську агропромислову діяльність та експорт.

Дивно, що політики, здається, не усвідомлюють свого власного успіху, ігноруючи можливості для подальшого зростання.

Однією з причин того, що молочні продукти ще не представлені урядом як сектор зростання в сільському господарстві, є брак даних. Хто знає, що молоко перетворилося на третій сільськогосподарський експортний товар після кави та риби і, крім того, випереджають такі традиційні для країни експортні товари, як чай, тютюн та бавовна? На веб-сайті Банку Уганди, де щомісячно реєструється експорт, молочні продукти входять до категорії “Інші товари”, маскуючи “стійкий прогрес” галузі.

Поява молочної продукції як активного експортного сектору є результатом цілеспрямованих зусиль уряду, який спочатку здійснив лібералізацію галузі, а потім заохотив іноземні інвестиції.

Приватизація Uganda Dairy Corporation в 2004 році спочатку не принесла багато змін, оскільки державну монополію на переробку було замінено домінуванням одного переробника, Sameer (SALL). Ще в 2010 році частка підприємства Sameer, заводу з обсягом переробки 400000 літрів на день, складала 90 відсотків ринку переробки молока в країні.

Проте останнім часом ситуація суттєво змінилася. Два великих переробних заводи відкрилися в південно-західній частині Уганди. Amos переробляє до 300000 літрів молока на день, виробляючи казеїн для експортного ринку (постачається, в основному, до Америки), а Pearl Dairy переробляє 400000 літрів на день, експортуючи 90 відсотків своєї продукції у вигляді сухого молока, гі [топлене масло з молока буйволиць] та ультрапастеризованого молока до Кенії, країн Персидської затоки та на ринки Азії. Поява цих підприємств і пояснює різке зростання експорту молочних продуктів.

Уганда завжди була чистим імпортером молочної продукції. Високоякісні продукти (масло, сир), які продавалися у супермаркетах в Кампалі, імпортували з Кенії та Європи. З виходом на ринок двох переробників у південно-західній частині країни, а також деяких місцевих молочних комбінатів, Уганда стала однією з небагатьох африканських країн, які є чистими експортерами молочних продуктів.

Зростання експорту було експоненціальним, з нульової бази у 2007 році до 25 мільйонів доларів США у 2014 році, а потім у 2015 році до 50 мільйонів доларів США. Хоча ще немає достовірних показників, експорт 2016 року може бути оцінений на рівні 80 мільйонів доларів США, а у 2017 році прогнозується подальше зростання. Якщо насправді уряд прагне досягти рівня середнього доходу для громадян, то, крім того, щоб спиратися на традиційні для стимулювання економіки товари (нафта, кава, туризм), добре було б звернути увагу і на молочний сектор.

Коли Міністерство торгівлі, промисловості та кооперативів Уганди нещодавно оголосило свою стратегію збільшення експорту, воно згадало традиційні товари – каву, рибу, тютюн, цукор, квіти та чай, але не згадало молочні продукти навіть серед “середніх пріоритетів” у стимулюванні експорту.

ІНФАГРО за матеріалами thedairysite.com

 

Останні новини: